Listening under development (Lytting under utvikling) - LUT

Norwegian

Formålet med LUT-studien er å utforske lytting og tilegnelse av lytteferdigheter på ulike måter ved barns utvikling og ved lytting generelt. 

Målet er å utvikle økt innsikt i:

  • Barns tilegnelse av lytteferdigheter.
  • Hvordan fagpersoner i praksisfeltet kan arbeide med å støtte barns lytteutvikling, utvikle egne lytteferdigheter, utvide egen lyttekunnskap, og utøve lydhørhet blant barn i barnehagen.
  • Hvordan faglærere ved barnehagelærerutdanningen (og andre utdanninger) kan eller bør fremme lytting og undervise i lyttferdigheter.
  • Hvordan lytting som fagfelt utvikles.
  • Hvordan kunnskap om og ferdigheter i lytting er i samfunnet. 

Studien arbeider langs tre spor:

  • Lytting under barns utvikling
  • Lytting - et felt i utvikling
  • Lytting i samfunnet

PROSJEKTER

Lytting under barns utvikling

  • Lyttemarkører under utvikling
  • Barnehagelæreren som lyttende leder
  • Lyttingens tidlige milepæler
  • Lytting i samlingsstund
  • Lære å lytte gjennom lyttesirkler
  • Barnelitteratur

Lytting - et felt i utvikling

  • Lytting - den mest brukte grunnleggende ferdigheten
  • Transkripsjon = lytting + notasjon
  • Lyttesirkel - et redskap for (lytte)læring
  • Avbrudd av lytteaktivitet
  • Lytting i samfunnet 

Lytting i samfunnet

  • Hvordan lytter vi?
  • Hva vet vi om lytting?
  • Hva trenger vi å lære (mer) om ved lytting?
  • Hvorfor er lyttetrening viktig?

UNDER ARBEID

  • How to listen? A teacher's guide. Forlag i Lagos, Nigeria. 
  • Listening in circles
    • En barnebok, 6-9 år. Engelsk. Forlag i Lagos, Nigeria.
  • Hva er lytting og hvorfor er lyttetrening viktig?
  • Lyttemarkører under utvikling
    • Lyttemarkører er konkrete beskrivelser av hvordan lytting uttrykkes. Det er et mål å utforske hvilke lyttemarkører som kan knyttes til hvilke lyttetrinn i barns tilegnelse av lytteferdigheter, gjennom å undersøke barns forundringsøyeblikk under lytteaktiviteter. Datainnsamlingen utføres gjennom pedagogisk dokumentasjon.
  • Lyttesirkel - et redskap for lyttelæring
    • Undersøkelse av lyttesirkel som dialogredskap og redskap for tilegnelse av lytteferdigheter. 
  • Barnehagelæreren som lyttende leder
    • En diskusjon om betydningen av aktiv bruk av lytting i rollen som ledende barnehagelærer.
  • Enhancing early listening development: Milestones [Artikkel]
    • En teoretisk artikkel om nyansene i barns tidlige lytteutvikling og identifiseringen av milepæler.
  • Transkripsjon = lytting + notasjon [Bok]
    • Om lyttingens vitale rolle ved utførelsen av fonetisk og annen transkripsjon.