Norwegian
Formålet med LUT-studien er å utforske lytting og tilegnelse av lytteferdigheter på ulike måter ved barns utvikling og ved lytting generelt.
Målet er å utvikle økt innsikt i:
- Barns tilegnelse av lytteferdigheter.
- Hvordan fagpersoner i praksisfeltet kan arbeide med å støtte barns lytteutvikling, utvikle egne lytteferdigheter, utvide egen lyttekunnskap, og utøve lydhørhet blant barn i barnehagen.
- Hvordan faglærere ved barnehagelærerutdanningen (og andre utdanninger) kan eller bør fremme lytting og undervise i lyttferdigheter.
- Hvordan lytting som fagfelt utvikles.
- Hvordan kunnskap om og ferdigheter i lytting er i samfunnet.
Studien arbeider langs tre spor:
- Lytting under barns utvikling
- Lytting - et felt i utvikling
- Lytting i samfunnet
PROSJEKTER
Lytting under barns utvikling
- Lyttemarkører under utvikling
- Barnehagelæreren som lyttende leder
- Lyttingens tidlige milepæler
- Lytting i samlingsstund
- Lære å lytte gjennom lyttesirkler
- Barnelitteratur
Lytting - et felt i utvikling
- Lytting - den mest brukte grunnleggende ferdigheten
- Transkripsjon = lytting + notasjon
- Lyttesirkel - et redskap for (lytte)læring
- Avbrudd av lytteaktivitet
-
Lytting i samfunnet
Lytting i samfunnet
- Hvordan lytter vi?
- Hva vet vi om lytting?
- Hva trenger vi å lære (mer) om ved lytting?
- Hvorfor er lyttetrening viktig?
UNDER ARBEID
- How to listen? A teacher's guide. Forlag i Lagos, Nigeria.
- Listening in circles
- En barnebok, 6-9 år. Engelsk. Forlag i Lagos, Nigeria.
- Hva er lytting og hvorfor er lyttetrening viktig?
- Lyttemarkører under utvikling
- Lyttemarkører er konkrete beskrivelser av hvordan lytting uttrykkes. Det er et mål å utforske hvilke lyttemarkører som kan knyttes til hvilke lyttetrinn i barns tilegnelse av lytteferdigheter, gjennom å undersøke barns forundringsøyeblikk under lytteaktiviteter. Datainnsamlingen utføres gjennom pedagogisk dokumentasjon.
- Lyttesirkel - et redskap for lyttelæring
- Undersøkelse av lyttesirkel som dialogredskap og redskap for tilegnelse av lytteferdigheter.
- Barnehagelæreren som lyttende leder
- En diskusjon om betydningen av aktiv bruk av lytting i rollen som ledende barnehagelærer.
- Enhancing early listening development: Milestones [Artikkel]
- En teoretisk artikkel om nyansene i barns tidlige lytteutvikling og identifiseringen av milepæler.
- Transkripsjon = lytting + notasjon [Bok]
- Om lyttingens vitale rolle ved utførelsen av fonetisk og annen transkripsjon.