Rektoratets blogg

Jeg vil at det skal krible i magen når vi tenker på framtida!

Ved UiT har vi en gruppe fagpersoner som har fått en spesiell anerkjennelse. De er meritterte undervisere. Det betyr at de har dokumentert utdanningsfaglig utforskende kompetanse med fokus på studentenes læring, en vitenskapelig tilnærming til undervisning og systematisk pedagogisk utvikling over tid. De har vist pedagogisk lederskap, kollegial tilnærming til egen og fagfellesskapets utvikling av undervisningspraksis.

Rikke Gürgens Gjærum
Posted 20.10.2025 16:02
Undervisning, hand i været

De meritterte utgjør kanskje selve ryggraden og hjertet i universitetets utdanningskvalitet. De som har valgt å gå veien for å bli merittert underviser, er ikke bare fagpersoner, de er engasjerte pedagoger. Og det gleder mitt hjerte som prorektor for utdanning at de er opptatt av undervisningens kunst. Det er en prestasjon som fortjener både respekt og rom. 

Som fersk prorektor for utdanning tenker jeg at det er særlig viktig å minne om at man i kraft av sin status som merittert undervisere inviteres til å delta i arbeid med undervisnings- og studiekvalitet ved UiT. Det er en invitasjon – så det er opp til de meritterte som selvstendig kollegium hvordan de ønsker å fylle rollen.

Mangfold som ressurs

De er ulike, jobber på svært ulike utdanningsprogram og vil derfor virke som undervisere og forskere på forskjellige måter. På universitetet har vi akademisk frihet. Det betyr at alle har retten til å søke, utvikle og formidle kunnskap på en uavhengig og kritisk måte. Og dessuten undervise og formidle kunnskap med metodefrihet og faglig skjønn, uten å bli styrt av politiske eller ideologiske føringer.

Så hvorfor påpeker jeg det som for mange av dere oppleves som selvfølgeligheter? Jo, fordi verden er i endring og det skaper usikkerhet. Kronprins Håkon talte for kort tid siden til amerikanske studenter og sa at: «ta vare på friheten, søk mot dem som er annerledes enn dere, vær nysgjerrige og vær rause. Det er slik vi vokser /.../ Uavhengig forskning og undervisning er selve hjertet i et fritt samfunn». All ære til kronprinsen. For vi vet at trygghet gir rom for nysgjerrighet, og at nysgjerrighet er selve drivstoffet i forskning og utdanning. Mangfold gir oss flere perspektiver, ideer og løsninger. Når mennesker med ulik bakgrunn møtes i faglige fellesskap, oppstår ofte noe nytt.

Pedagogisk akademi – fritt og uavhengig

Pedagogisk akademi har som hensikt å være et selvstendig tverrfaglig nettverk som diskuterer og deler erfaringer knyttet til undervisnings- og utdanningskvalitet både ved UiT og i en større kontekst. Akademiet er forankret i engasjement for studentens læring, vitenskapelig tilnærming og kollegialitet. Ergo er det de meritterte som fyller det med liv. Men jeg vil gjerne minne alle på hvilken kraft de meritterte sitter på. Jeg vil fremheve betydningen av kvalitet, kreativitet og kollegiet.

Roller og kultur

Som underviser i universitetssektoren innehar man ulike roller. Disse rollene både tildeles og formes av deg som menneske og fagperson, men også av det kollegiet du gror frem i. Vi vet at kultur betyr noe. Som ferske prorektorer er både Jørgen Berge og jeg i gang med den store institutt-turnéen. Ja, jeg vil si høstens vakreste eventyr. Vi har nå besøkt 30 av 38 institutter og det er ingen tvil. Det er mange ulike kulturer og tradisjoner som sitter i veggene, men det er også rom for nytenkning og utvikling. Og her er jo de meritterte underviserne en viktig kraft for å kunne bidra til å koble utforskende undervisningsmetodikk og nye vurderingsformer, til innovasjon, forskning og formidling.

Utdanning som beredskap

Vi skal ha en grunnleggende kunnskapsberedskap i nord og vi skal tilby utdanning som dekker arbeidslivets behov og samfunnets etter- og videreutdanningsbehov. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Og summen av vår innsats skal ose av kvalitet - er mitt mantra. Vi må løfte oss, følge med og dyrke frem gode arbeids- og læringskulturer ved UiT gjennom å prioritere, fokusere og samhandle. UiT skal være et arnested for utvikling av studenter og ansattes kompetanse og talent, med mangfold som drivkraft og ressurs. Vi skal være et attraktivt og inkluderende arbeids- og lærested hvor det er rom for å prøve, feile, prøve igjen og lykkes. Vi skal anerkjenne mangfold som en styrke, og vektlegge fellesskap, engasjement og samarbeid mellom studenter, ansatte og andre samfunnsaktører.

Hvorfor er det da viktig å legge godt til rette for meritterte undervisere ved et universitet?

Jo, for det første, fordi meritterte undervisere har dokumentert høy kompetanse og utforskning innen pedagogisk praksis. Å legge til rette for dem betyr å anerkjenne og videreutvikle denne kompetansen, noe som styrker studentenes læringsutbytte og trivsel.

For det andre: når undervisningskompetanse verdsettes på lik linje med forskningskompetanse, kan det bidra til økt motivasjon blant fagansatte og gi undervisning høyere status.

For det tredje kan meritterte undervisere fungere som rollemodeller og mentorer, og bidra til å bygge en kultur der pedagogisk utvikling er en naturlig del av akademisk praksis.

For det fjerde, i en tid med høye krav til kvalitetssikring og utfordringer med rekruttering, er det strategisk viktig å ha undervisere som kan bidra i utviklingsprosesser og til institusjonens omdømme.

Vi lever i en tid der universitetene ikke bare skal utdanne – vi skal ruste samfunnet. I Arktis, i Nord-Norge, i møte med desinformasjon, demografiske endringer og geopolitiske spenninger, er utdanning en form for beredskap.

 

Kreativitet i undervisning er ikke pynt – det er pedagogisk innovasjon

Pedagogisk arbeid er ikke bare struktur og system – det er også kreativitet. Det er evnen til å tenke nytt om gamle utfordringer. Til å skape rom for undring, dialog og utforsking. Jeg vil oppfordre våre ansatte til å ta vare på den kreative gnisten. Den som får dere til å stille spørsmål ved egne undervisningsformer. Den som gjør at dere tester ut nye digitale verktøy, nye vurderingsformer og nye måter å møte studentene på.

Men ingen underviser alene. Selv om vi ofte står alene foran studentene, er vi del av et faglig fellesskap. Kollaborativ veiledning, kollegaveiledning og undervisningsobservasjon – dette er utviklingsverktøy. Det er arenaer for læring, for deling og for vekst. Jeg vil oppfordre alle til å være medspillere. Til å åpne dørene til egne undervisningsrom. Til å invitere inn, og til å gå ut. For når vi deler, lærer vi. Og når vi lærer sammen, bygger vi en kultur for kvalitet.

La det krible i magen

Aktørene i Pedagogisk akademi er ikke bare meritterte, de er endringsagenter. Og jeg håper de vil bruke den rollen aktivt – i fagmiljøene, i studieprogramutvikling, i faglige diskusjoner og i møte med studenter, kolleger og ledelse. Jeg håper de vil bidra til bevegelse, en bevegelse for utdanningskvalitet, for pedagogisk stolthet, for studentenes læring og for samfunnets fremtid.

For Pedagogisk akademi er et fellesskap som kan bidra til å løfte undervisningen, bygge en kultur der kvalitet, kreativitet og kollegialitet går hånd i hånd. Og jeg håper at akademiet vil utfordre, dele og inspirere. For jeg vil at det skal krible i magen når vi tenker på framtida!

Og til undervisere ved UiT: Ta steget mot merittering. Dokumenter, del og form din undervisningspraksis – for studentenes læring, for fellesskapet, og for framtida.