Veronica Lorentzen

disputerer for ph.d-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen: Providing a short and effective transdiagnostic treatment intervention and a valid outcome measure for adolescent with anxiety and depression. A randomized controlled trial of the SMART intervention and validation of the CORE-OM in adolescents aged 14 to 17 (Doctoral thesis).”

Avhandlingen er tilgjengelig her!
The doctoral thesis!

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15 samme sted: «Transdiagnostisk eller diagnosespesifikk behandling av angst og depresjon hos barn og unge i alminnelig klinisk praksis. Fordeler og ulemper ved ulike tilnærminger».
Prøveforelesningen strømmes her/Trail lecture will be streamed here.

Disputasen starter kl. 1215, og vil bli strømmet her.

The defense will be streamed here.

Opptak av disputasen vil være tilgjengelig i et døgn.
A recording of the disputation will be available for 24 hours.

Populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen:

Anxiety and depression are among the most frequent and impairing mental health disorders in youth. This thesis investigates the effects of a short-term treatment called SMART, targeting both anxiety and/or depression in 14–17-year-olds in ordinary clinical care. The effects were measured after treatment and after six months and compared to a wait-list. The study also investigated the properties of a questionnaire called CORE-OM. The study showed that adolescents answered differently from adults, presenting higher level of symptoms and gender differences. In sum the study showed promising effects. A transdiagnostic short-term treatment can be considered as a first step in a stepped care model in mental health outpatient services for adolescents with emotional problems. Furthermore, there is a need for more comprehensive second-stage treatments for some of these patients.

Hovedveileder
Førsteamanuensis Ingunn Gjerdåker Skre, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Biveileder
Statistiker/førstelektor Bjørn Helge Handegård, RKBU Nord, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.
Prosjektleder og forsker Simon Peter Neumer, Regionsenter for barn og unges psykiske helse - Øst og Sør.

Bedømmelseskomité
Professor Mikael Thastum, Psykologisk institut, Aarhus universitet – 1. opponent.
Professor Mari Hysing, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. 2. opponent.
Førsteamanuensis og instituttleder Per Håkan Brøndbo, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet – leder av komité.

Disputasleder:
Professor Matthias Mittner, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

When: 15.12.22 at 12.15–16.00
Where: Auditorium Cerebrum