Luohtevuorkká: Nye plattformer for offentliggjøring av joik fra arkivene

Velkommen til lanseringsfeiring på museet onsdag 8.februar kl 18.30! Vi presenterer våre nye løsninger for offentliggjøring av joik på Digitalt museum, og ikke minst så lanserer vi et helt nytt joikealbum! OBS! Program starter 18.30. Arrangementet streames, se link lengre ned.

I det siste året har vi i gjennom prosjektet DigiJoik utforsket flere løsninger for publisering av joik. Hvilke erfaringer har joikere med lignende publisering av joik fra arkiver, og hvordan jobber universitetsmuseet med å offentliggjøre joik?
På dette arrangement kan du bli bedre kjent med hvordan du kan lytte til og søke etter joik på plattformen DigitaltMuseum. Prosjektet DigiJoik lanserer også en ny utgivelse av joik fra arkivet av joikeren Bikko-Nilla (Nils N Biti) som joiket inn flere titalls joik ved museet i 1952.

Program:

Kl 18.30: Alkoholfri velkomstdrink
 Kl 18.45: Presentasjoner
Innledning ved moderator Camilla Brattland, prosjektleder i DigiJoik

"Joik på plattformen DigitaltMuseum" ved Espen Nordenhaug, KulturIT

"Nye tolkninger og oversettelser av joikematerialer i arkiv" ved Risten Anine Kvernmo Gaup, prosjektmedarbeider i DigiJoik

"Erfaringer med publisering av joik på ulike plattformer" ved Jørgen Stenberg

Det nye albumet "Luohtevuorkká" med joikeren Bikko-Nilla lanseres og presenteres av Ol Johan Gaup

I kaféen blir det salg av vin, alkoholfritt og snacks.

Velkommen!

Se Luohtearkiiva på DigitaltMuseum:
When: 08.02.23 at 18.30–21.00
Where: Norges arktiske universitetsmuseum