Utforskning av digitale medier gjennom bevegelige bilder / Exploring digital media through moving images

NORSK:
Unge både lager og ser sekvenser med bevegelige bilder i et vidt omfang av digitaliserte formater. Universitetet i Szeged arrangerer i juni et kurs som utforsker hvordan det påvirker identitet og selvbilder.
ENGLISH:
Young people both compose and watches sequences of moving images in an extensive range of digitized formats. The University of Szeged is organising a course in June that explores how it affects identity and self-images.
NORSK:
Dato: 18. juni 2025 (08:00) - 20. juni 2025 (20:00)
Vertsuniversitet: Universitetet i Szeged (USZ)
Målgruppe: Bachelor- og masterstudenter
Type arrangement / modus: Kombinert nettkurs og fysisk kurs
Varighet: Opptil 1 uke
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift – 3 studiepoeng (ECTS)
Språk: Engelsk
Vurdering av søkere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 18
Deltakelse kvalifiserer for internasjonalt sertifikat: Ja
Evalueringskriterier: 80 prosent motivasjon - 20 prosent erfaring med digitale medier
NB: De som får tilbud om plass på kurset vil tildeles et stipend på 1425 Euro.
Søknadsfrist: 21. mars 2025
Hvilke forbrukervaner vi har når det gjelder digitale medier påvirker vårt selvbilde og vår mentale og fysiske helse.
På dette kurset vil vi se nærmere på unges mediebruksvaner og måten de forholder seg til bevegelige bilder, for å utforske mønstre som kan hjelpe oss å forstå hvordan vi gjør valg i vårt eget liv.
Studenter som er interessert i emnet, spesielt de som tar i film-, medie- og kommunikasjonsstudier, er velkomne til å søke.
Innhold og metodikk:
Den omfattende bruken av digitale medier har ført med seg grunnleggende endringer i måten medier konstruerer bilder av identitet, og dette har en økende innvirkning på unge mennesker og deres forhold til ny teknologi.
Kurset har som mål at deltakere kritisk engasjerer seg i diskusjoner om nye identitetsdannelser som blir formidlet gjennom ny bruk av bevegelige bilder (videoblogger, videoselfier, videodagbøker, livscasting, skjermlivsfilmer, TikTok-kortfilmer, etc.).
I andre halvdel av kurset holder vi en workshop der du kan bryne deg på praktiske øvelser innen produksjon, der du kan lage dine egne korte sekvens med digitale bevegelige bilder som utforsker medieanalytiske konsepter.
ENGLISH:
Date: 18 June 2025 (08:00) - 20 June 2025 (20:00)
Host university: University of Szeged (USZ)
Target group: Bachelor and master students
Type of event/ mode: Blended course
Duration: Up to 1 week in length
Recognition: Transcript of records: 3 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 18
Is eligible to international certificate: Yes
Evaluation criteria: 80% - Motivation 20% - Digital media experiences
Note: Those who are offered a place on the course will be awarded a grant of 1,425 Euros.
Application deadline: 21 March 2025
Digital media use habits influence self-assessment and the definition of one's own mental and physical health. In this course, we will look at young people's media use habits through the lens of the moving image to explore patterns that can help us understand the self-management.
Students interested in the topic, especially those enrolled in film, media and communication studies are welcome to apply.
Content and methodology:
The extensive use of digital media has brought about fundamental changes in the media construction of identity, and this has an increasing impact on young people and their relationship to new technologies.
The course aims to critically engage with these new identity formations mediated through new forms of moving images (video blogs, video selfies, video diaries, lifecasting, screenlife movies, TikTok shorts, etc.).
In the second half of the workshop, participants will engage in a practical production exercise, creating their own short digital moving images that explore core analytical concepts.