ABC læringsdesign med EUGLOH (2. Utgave) / ABC Learning Design with EUGLOH (2nd Edition)

Illustrasjons-/bannerbilde for ABC læringsdesign med EUGLOH (2. Utgave) / ABC Learning Design with EUGLOH (2nd Edition)
Mostphotos.com

NORSK:

Ønsker du å utforme kurs med høyt læringsutbytte og som gir rom for inkludering og mange aktiviteter? UiT og LMU München holder i mars 2026 en workshop hvor du kan oppdage nye løsninger på dette området.

ENGLISH:

Would you like to design courses with high learning outcomes that allow for inclusion and numerous activities? UiT and LMU Munich are organising a workshop in March 2026 where you can discover new ways to go forward.

NORSK:

Dato: 9. mars 2026 - 10. mars 2026
Sted: Tromsø, Norge
Vertsuniversitet: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Annen organisasjon: UiT
Type arrangement / Modus: Hybrid workshop
Målgrupper: Vitenskapelig ansatte, stipendiater, postdoktorer, forskere
Varighet: Opptil 1 uke
Dokumentasjon av deltakelse: Deltakerbevis
Språk: Engelsk
Kriterier for rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 30

Evalueringskriterier:

  • 20 % Profesjonell erfaring
  • 50 % Mottak av såkornfinansiering
  • 20 % Balanse mellom universiteter
  • 10 % Motivasjon

Søknadsfrist: 11. januar 2026

Formål med workshop:

Målet med denne workshopen er å utvikle et samskapt kurs/COIL. Dette er en praktisk workshop ledet av UiT og LMU München, som krever at deltakerne aktivt deltar i team på 2-5 personer fra minst 2 universiteter. Ved slutten av workshopen vil de deltakende teamene ha utviklet et konkret konsept for sitt kurs.

  • Pilar 1 introduserer forelesere som er ukjente med, eller trenger en oppfriskning i, praksisen med læringsmål. En kort introduksjon til teorien vil bli fulgt av samskaping av læringsmål og påfølgende tilbakemelding fra andre deltakere.
  • Pilar 2 fokuserer på ABC Learning Design, en rask metode for læreplanutvikling, som støtter samskaping av kurs ved å produsere et overordnet storyboard som kan illustrere studentens læringsreise og en detaljert plan for læringsaktiviteter.
  • Pilar 3 handler om hvordan vi kan gjøre læringen inkluderende.
  • Pilar 4 fokuserer på evaluering, metoder og konstruktiv tilpasning.

Vi vil tilby en nettbasert pre-workshop-økt for å gi deltakerne muligheten til å komme i gang med å utvikle sine læringsmål – dato bekreftes senere.

Forutsetning for deltakelse:

  • Et team fra minst 2 EUGLOH-universiteter.
  • Ha en idé til et kurs/COIL.

Prioritet vil bli gitt til de som mottar såkornfinansiering. (For å være tydelig – såkornfinansiering og stipend for reise og opphold er to forskjellige ting. Såkornfinansiering refererer til en spesifikk utlysning for å utvikle kurs/COILs, som er forskjellig fra finansieringen du vil motta for denne workshopen hvis du blir akseptert.)

  • Når du søker, vennligst oppgi navnet på ditt kurs/COIL, en beskrivelse og dine medskapere inkludert deres universiteter.
  • Vennligst merk at et stipend for reise og opphold er inkludert for deltakere fra EUGLOH-universiteter hvis de blir godkjent.

Innhold og metodikk:

ABC Learning Design er en rask metode for læreplanutvikling, som støtter samskaping av kurs ved å produsere en overordnet storyboard for studentens læringsreise og en detaljert plan for læringsaktiviteter.

Dette, kombinert med en workshop om læringsmål, tips og diskusjoner om inkludering og evaluering, skal forberede ansatte på å utvikle sine kurs.

Logo

             www.eugloh.eu

 

ENGLISH:

Date: 9 March 2026 - 10 March 2026

Location: Tromso, Norway

Host university: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)

Other organization: UiT

Type of event / Mode: Blended workshop

Target groups: Academic Staff, PhD students, Post-docs, Researchers

Duration: Up to 1 week in length

Recognition: Certificate of participation

Language: English

Recruitment of participants: Qualitative Assessment

Number of open spots: 30

Evaluation criteria:

  • 20% Professional Merit
  • 50% In receipt of seed funding
  • 20% Balance between universities
  • 10% Motivation



Application deadline: 11 January 2026

 

The aim of this workshop is to develop a co-created course/COIL. This is a hands-on workshop lead by UiT and LMU Munich that requires participants to actively participate in teams of 2-5 people from at least 2 universities. At the end of the workshop the participating teams will leave with a concrete conceptualisation of their course. 

  • Pillar 1 introduces lecturers unfamiliar with / refreshes lecturers on the practice of learning objectives. A short introduction into the theory will be followed by the co-creation of learning objectives and subsequent feedback from the other participants.
  • Pillar 2 focuses on the ABC Learning Design, a rapid curriculum design method, which supports the co-creation of courses by producing a high level storyboard of the student learning journey and a detailed plan of learning activities.
  • Pillar 3 deals with how we can make our learning inclusive.
  • Pillar 4 focuses on evaluation, methods and constructive alignment.

We will offer an online pre-workshop session to give participants the opportunity to gain a head start on developing their learning outcomes- Date to be confirmed.

Prerequisites

  • A team of at least 2 EUGLOH universities. 
  • Have an idea for a course/COIL

Priority will be given to those receiving seed funding. (just to be clear - seed funding and scholarship for travel and subsistance are two different things. Seed funding refers to a specific call to develop courses/COILs, which is different to the funding you will receive for this workshop if accepted. 

  • When you apply please state the name of your course/COIL, description and your co-creators including their universities. 
  • Please note that a scholarship for travel and subsistence is included for participants from EUGLOH Universities if accepted.

Content and Methodology

The ABC Learning Design is a rapid curriculum design method, which supports the co-creation of courses byproducing a high level storyboard of the student learning journey and a detailed plan of learning activities.

This paired with a learning outcomes workshop, tips and discussions on inclusion and evaluation, should prepare staff to develop their courses.

Logo

             www.eugloh.eu

Starts: 09.03.26 at 09.00
Ends: 10.03.26 at 16.00
Where: Blandet / blended workshop (både digital og fysisk / both digital and physical)
Location / Campus: Other
Target group: Employees, Guests
Link: Klikk her
Contact: Ashley Haberman-Lawson, LMU
E-mail: a.haberman-lawson@lmu.de

Sign me up!
Add to calendar