Overdiagnostikk


Under årets Forskningsdager blir det turnè om OVERDIAGNOSTIKK og vi starter på UiT i Tromsø onsdag 16. september
Utviklingen av medisinsk teknologi og selvtester skjer i rasende fart, og blir samtidig tilgjengelig for oss alle. Det betyr at helsevesenet, eller vi selv, kan finne selv de minste avvik og unormale verdier i kroppene våre, som kan feiltolkes som sykdom. Samtidig utvides definisjonene av sykdomskategorier hele tiden, og behandlingsgrensene for når man regnes som syk, senkes. Dette kan alt sammen føre til overdiagnostikk, som skader både individet, samfunnet og klimaet.
Ved å gjennomgå medisinsk evidens for overdiagnostikk, og samfunnsvitenskapelige teorier som kan forklare fenomenet, redegjør vi for hva overdiagnostikk er, hvorfor det oppstår, og hvordan det skader både individer og samfunnet, basert på den nyeste kunnskapen. Dette gir et solid grunnlag for publikum til å forstå og diskutere overdiagnostikk. Det legges opp til korte foredrag, plenumssamtale og spørsmål fra salen.
Ved:
Her finner du oss:
Onsdag 16.9 i Tromsø: i aud. Cerebrum, helsefak campus Tromsø kl.1530 -17.
og på Vitenbar Amtmannens kl. 19 -2030.
Torsdag 17.9 til Harstad på campus kl. 11 - 1230.
Fredag 18.9 i Hammerfest på Finnmarkssykehuset kl. 1130 - 13.
Lørdag 19.9 på Friends café i Alta kl.12 - 1330.