autumn
2025
BED-1303 Markedsføring - 7.5 stp
Course content
Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som etikk, organisasjonenes samfunnsansvar, kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir videre en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere organisasjonens markedsarbeid.Objective of the course
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner.
- Ha kunnskap om etiske, sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av organisasjonens verdiskapning og markedsarbeid.
- Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
- Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
- Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
- Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
- Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
- Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for organisasjonens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.
- Ha kunnskap om kildekvalitet og kildebruk
Ferdigheter:
- Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
- Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil tilføre kundene, organisasjonen og samfunnet verdi, samtidig som hensynet til miljø, ressursen og langsiktig bærekraft blir ivaretatt.
- Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
- Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
- Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.
- Kunne finne faglige kilder, føre referanseliste, identifisere relevante KI-verktøy i arbeid med dette.
Generell kompetanse:
- Kunne gjøre egne kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for organisasjonens måloppnåelse, miljøets, forbrukernes og samfunnets langsiktige interesser.
- Kunne forstå gjennomføringen og konsekvensene av organisasjonens markedsarbeid med bakgrunn i organisasjonens miljø- og samfunnsansvar
- Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene organisasjonens står overfor.
- Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring verdiskapning og markedsføring i organisasjonen.
- Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
- Kunne bidra i diskusjoner omkring hvordan organisasjoner kan ta miljø- og samfunnshensyn, og hvordan disse bør innarbeides i organisasjonens virksomhet.
- Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
- Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Informasjonskompetanse (iKomp) | Approved – not approved | |
Skriftlig innlevering | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Skriftlig innlevering / oppgave i Hubro må gjennomføres og være bestått.
Arbeidskrav i informasjonskompetanse er er et online kurs om informasjonskompetanse i regi av Result. Kurset må bestås, og gyldig kursbevis må fremlegges.
Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.