spring 2025
BED-3083 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Course content

Hovedhensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med masteroppgaven. Fokus er på vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for fagområdene ledelse, organisering og styring.

Kompetanse på dette området er også nyttig i det moderne arbeidslivet: for å forholde seg kritisk til egne og andres grunnleggende antakelser, premisser og kunnskaper, og for å kunne lese og vurdere innhold og holdbarhet i forskningsbasert informasjon og argumentasjon. Innholdet i emnet gjenspeiler viktige spørsmål og valg som studentene blir stilt overfor i arbeidet med masteroppgaven og i andre typer utredningsarbeid:

  • problemstilling og valg av perspektiv
  • søking etter og bruk av eksisterende forskningslitteratur
  • vitenskapsteoretiske hovedretninger
  • undersøkelsesdesign
  • kvalitative og kvantitative metoder for innsamling av data
  • bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative og kvantitative data
  • bruk av digitale analyseverktøy
  • forskningsetiske betraktninger

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • kunnskap om vitenskapsteori og forskningsetikk
  • kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, databehandling og analyse

Ferdigheter:

  • kan anvende utvalgte kvantitative og kvalitative metoder
  • kan formulere en problemstilling og lage en prosjektbeskrivelse
  • kan reflektere over og begrunne forskningsdesign og metodevalg
  • kan vurdere resultater fra egne og andres forsknings- og utredningsprosjekter på en kritisk måte

Kompetanse:

  • kan håndtere vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske utfordringer i forbindelse med masteroppgaven
  • kan reflektere over og opptre forskningsetisk forsvarlig
  • kan anvende teori og forskningslitteratur i empiriske undersøkelser

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, individuelt arbeid og studentframlegg. Det vil bli ca 36 timer undervisning fordelt på to semestre.

Examination

Examination: Date: Grade scale:
Oppgave 04.06.2025 14:00 (Hand in) Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Metodeforståelse Approved – not approved
Problemstilling Approved – not approved
Teori og metode Approved – not approved
Kvantitativ dataanalyse Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

AK1: Metodeforståelse, skriftlig individuell innlevering, høstsemester.

AK2: Problemstilling til masteroppgave, skriftlig innlevering med masteroppgavemakker, høstsemester.

AK3: Teoretisk forankring, forskningsdesign, og forskningsmetode til masteroppgave, skriftlig innlevering med masteroppgavemakker, vårsemester

AK4: Kvantitativ dataanalyse, skriftlig individuell innlevering, vårsemester.

Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the assignment

Semesteroppgave: Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic