autumn 2025
BIO-1010 Evolusjon og Adferd - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som er tatt opp på studieprogrammer bachelor i biologi.

Emnet gis også som en del av valgemnepakken «Evolusjon, økologi og biologisk ressursutnyttelse».

Emnet kan tas som enkeltemne.


Admission requirements

Generell studiekompetanse, samt følgende spesielle opptakskrav:

Matematikk R1 eller matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende programfag:

  • Matematikk (R1+R2)
  • Fysikk (1+2)
  • Kjemi (1+2)
  • Biologi (1+2)
  • Informasjonsteknologi (1+2)
  • Geofag (1+2)
  • Teknologi og forskningslære (1+2)

Søknadskode 9197 enkeltemner i realfag.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BIO-2103 Evolusjon og adferd 10 stp

Course content

Alt vi studerer og underviser om i biologi er et resultat av evolusjon og således danner evolusjonsbiologien «grunnfjellet» i biologien - eller, for å parafrasere Dobzhansky: Ingenting i biologi gir mening uten at det er sett i lys av evolusjonsbiologi.

Ett eksempel som illustrerer forskjellen mellom ultimate og proksimate forklaringsmodeller for adferd er følgende: den proksimate forklaringen på hvorfor en sangfugl synger er hormonendringer, mens den ultimate forklaringen har sitt opphav i revirmarkering i forbindelse med reproduksjon. I dette kurset, som skiller seg fra andre kurs på UiT, skal du lære om ultimate forklaringsmodeller. Målet er at du skal klare å se levende organismers adferd ut fra genenes ståsted. Vi begynner semesteret med en gjennomgang av klassikeren «The Selfish Gene» av Richard Dawkins. Boken fremhever at selv om individene - genenes kjøretøy - fødes og dør er det genene som er enheten for seleksjon. Genene har potensialet for evig liv, noe kjøretøyene aldri har. Med utgangspunkt i dette perspektiv presenteres dyrs adferdsbiologi i forelesninger og pensumlitteratur. Forelesningene inneholder også mye Evolusjons-Psykologi, mens pensumlitteraturen er mer fokusert mot andre dyrs adferd. Temaene i forelesninger og pensumlitteratur er imidlertid de samme og omfatter oppkomst av altruisme i en egoistisk gen-verden, teori omkring slektskaps-seleksjon og «inclusive fitness», resiprokal-altruisme og betydning av gjenkjennelse, språk og sladder, generelle prinsipp for kommunikasjon, reproduktiv adferd og seksuell seleksjon, oppkomst av parrings systemer, foreldre-avkom konflikt, menneskelig adferd, og litt om Evolusjonær Medisin. Det vil også gjennomføres kvantitative øvelser omkring frekvensfordeling av gener og spill-teori.


Objective of the course

Kunnskaper: 

  • forstå sentrale begrep, definisjoner og hypoteser som er viktig for å forklare evolusjon av adferd 
  • redegjøre for forskjellen mellom proximate og ultimate forklaringsmodeller og betydningen av fitness for evolusjon 
  • forklare hvordan «egoistiske» gener kan gi opphav til altruistisk adferd hos sine «kjøretøy» gjennom slektsskapsseleksjon og resiprokal altruisme 
  • kjenne til eksempler på hvorledes ulike former for kommunikasjon har evolvert 
  • ha en god forståelse av menneskets evolusjonshistorie og betydningen av denne for vår adferd i dag 

Ferdigheter:  

  • lese og forklare grafer og flyt-skjema presentert i pensum 
  • gjøre logiske evolusjonære resonnementer ved riktig bruk av fagtermer 
  • tolke og «veie» alternative evolusjonære hypoteser 
  • betrakte adferd hos levende organismer som deres redskap for økt reproduktiv suksess 
  • beskrive sider ved menneskelig adferd som et resultat av evolusjonære prosesser 

Generell kompetanse:  

  • anvende et presist fagspråk i henhold til definisjoner for sentrale begrep 
  • anvende din evolusjonære forståelse på konkrete evolusjonære problemstillinger - også slike som ikke nødvendigvis er gjennomgått i pensum
  • forklare at det er gener og ikke individer som er enheten for seleksjon 
  • redegjøre for viktigheten av evolusjon for menneskelig adferd 
  • utvikle muntlige presentasjonsevner i dialog med faglærere

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk er norsk

Eksamensspråk er norsk eller engelsk


Teaching methods

40 timer forelesninger, obligatorisk øvelseseksamen i boken «The Selfish Gene» og to obligatoriske, kvantitative øvelser.

Kurset innledes med et 14 dagers selvstudium med påfølgende muntlig prøve i boken "The selfish gene" av Richars Dawkins. Boken finnes også på norsk under tittelen "Det egoistiske genet", men den engelske versjonen anbefales.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 30 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Øvelseseksamen i «The Selfish Gene» Approved – not approved
Kvantitative øvelser Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Godkjente arbeidskrav er gyldig i tre år.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic