spring
2025
BIO-2513 Marin biodiversitet - 10 stp
Type of course
Obligatorisk emne for studenter på bachelorprogrammet i Bioteknologi. Valgemne for studenter på bachelorprogrammene i Biologi. Emnet kan tas som enkeltemne.
Instituttet tilbyr en "marin emnepakke" på bachelornivå om våren med følgende emner: BIO-2513 Marin biodiversitet (10.stp.), BIO-2516 Ocean Climate (10 stp.) og BIO-2010 Marine Ecology (10 stp.).
Admission requirements
Generell studiekompetanse, samt følgende spesielle opptakskrav:
Matematikk R1 eller matematikk S1+S2 og i tillegg ett av følgende programfag:
- Matematikk (R1+R2)
- Fysikk (1+2)
- Kjemi (1+2)
- Biologi (1+2)
- Informasjonsteknologi (1+2)
- Geofag (1+2)
- Teknologi og forskningslære (1+2)
Søknadskode 9197 enkeltemner i realfag.
Det er et krav om grunnleggende kunnskaper i biologi og økologi fra høgskole eller universitet. Grunnleggende kunnskaper i kjemi og matematikk er en fordel.
Course content
Kurset gir en innføring i nordområdenes biologiske mangfold i hav, kyststrøk og fjorder, og behandler de ulike habitatenes organismer og miljøfaktorer. Temaer som blir dekket av forelesninger er ulike marine habitater og deres biodiversitet, forvaltning, estimering av biodiversitet og spesielle biotoper. Eksempler på biotoper er vannsøylen, havis, bløtbunn, hardbunn, dyphav, kyst og fjord. Kurset har en omfattende laboratoriedel hvor taksonomisk bestemmelse av dyr og planter fra hav og kyst er en sentral del. Laboratoriedelen omfatter også andre praktiske emner, som øvelser i estimering av biodiversitet, databehandling i Excel og en obligatorisk skriftlig oppgave. Et tokt langs kysten av Troms er en sentral del av emnet, og ekskursjon til fjæra inngår også i undervisningen.Objective of the course
Ved fullført emne BIO-2513 skal du kunne:
Kunnskap:
- Forstå innholdet i begrepet "biodiversitet" og ha kjennskap til ulike mål for biodiversitet
- Artsbestemme de vanligste marine dyr og planter i nordlige farvann
- Definere de taksonomiske hierarkiene på dyre- og plantegrupper
- Beskrive ulike marine habitater og vite hvilke plante- og dyregrupper som lever der
- Diskutere biologiske forskjeller mellom Arktisk og Antarktis
- Redegjøre for nasjonal og internasjonal forvaltning av marine arter
Ferdigheter:
- Arbeide systematisk med taksonomisk bestemmelse av marine dyr og planter
- Tolke artsmangfold opp mot habitat, levesett og miljøforhold
- Skille mellom kvalitative og kvantitative innsamlingsmetoder for marine planter og dyr
- Beregne ulike diversitetsindekser for datasett og tolke disse i en større sammenheng
- Bruke Excel til å sortere data, gjøre enkle beregninger og presentere data grafisk
- Skrive en selvstendig oppgave, basert på et utlevert datasett
Generell kompetanse:
- Arbeide systematisk og selvstendig på laboratoriet og på tokt
- Utvikle gode samarbeidsevner på tokt
- Reflektere over anvendelsen av begrepet "biodiversitet"
- Utvikle kritisk refleksjon, for eksempel i forhold til innsamling, tolkning og presentasjon av innsamlet materiale
- Utvikle gode muntlige og skriftlige presentasjonsevner
Teaching methods
Forelesninger, lab, tokt med overnatting(er) og heldags fjæraekskursjon. Forelesninger og laboratorieundervisning bygger på hverandre, og deltakelse på forelesninger er sterkt anbefalt. Tokt og laboratorieundervisning er obligatorisk. Nødvendig sikkerhetsopplæring gis i undervisningen.Schedule
Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 1/2 | 2 Timer | A–E, fail F | |
Skriftlig skoleeksamen | 19.05.2025 09:00 |
1/2 | 4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
Godkjente laboratorieøvelser og lab-bok | Approved – not approved | |||
Skriftlig oppgave | Approved – not approved | |||
Deltakelse på tokt | Approved – not approved | |||
Muntlig presentasjon etter tokt | Approved – not approved |
- Questions about the course
- E-post: ambstudie@hjelp.uit.no
- Contact persons
-
-
- Earlier years and semesters for this topic