autumn 2024
BVE-1111 Introduksjon til barnevernfeltet - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1611 Introduksjon til barnevernfeltet 30 stp

Course content

I emnet introduseres studentene for barnevern som fagfelt, og barnevernspedagogens yrkesrolle, kunnskapsgrunnlag og rammer for profesjonsutøvelsen.

Studentene får innføring i teoretiske perspektiver, etikk og velferdsforvaltning. Emnet vil gi en introduksjon til kunnskap om og arbeid med barnevernsfaglige problemstillinger

Det gis en innføring i grunnleggende akademisk skriving.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om barnevernets historie, mandat og samfunnsoppdrag.
  • har kunnskap om barnevernsfaglig teorigrunnlag og arbeidsmåter.
  • har kunnskap om sentrale etiske teorier, yrkesetikk og verdigrunnlaget i barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om ansvars -og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen.
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelige, juridiske og psykologiske perspektiver med relevans for barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og danning.
  • har kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsarbeid i barnevernsfaglig arbeid.
  • har kunnskap om urfolksperspektiv i nordområder.
  • kjenner til erfarings- og brukerkunnskap i barnevernsfaglig arbeid.
  • kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser som er relevante for barnevernsfaglig praksis.
  • kjenner til lovgivningsprosessen, juridisk metode og rettskildelære, herunder de viktigste lover med relevans for barnevernsfaglig arbeid.
  • kjenner til betydningen av kritisk refleksjon.
  • kjenner til grunnleggende akademisk skriving og dokumentasjon.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over fagets kunnskaps- og verdigrunnlag.
  • gjøre rede for ulike perspektiver på barnevernsfaglige temaer.
  • anvende og reflektere over ulike former for kommunikasjon.
  • reflektere over velferdsforvaltningens betydning for barnevernspedagogens profesjonsutøvelse.
  • praktisere grunnleggende normer og regler i akademisk skriving.

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i betydningen av egen personlige og faglige utvikling for profesjonsutøvelsen.
  • kunnskap om teorigrunnlag, verdier og menneskesyn i barnevernsfaglig arbeid.
  • kunnskap om barnevernspedagogens rolle og funksjon i velferdssamfunnet.
  • kunnskap om perspektiver på og rammer for barnevernspedagogens profesjonsutøvelse

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Teaching methods

  • Forelesninger
  • Selvstudier
  • Ulike typer studentaktive læringsformer
  • Gruppearbeid

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 10.12.2024 09:00 (Hand out)
12.12.2024 09:00 (Hand in)
2 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Arbeidskrav 1 Approved – not approved
Arbeidskrav 2 Approved – not approved
Nærværskrav Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic