spring 2025
BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

BVE-1611 Introduksjon til barnevernfeltet

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1112 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis 30 stp

Course content

Emnet gir en innføring i forebyggende og helsefremmende barnevernsfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

I emnet introduseres pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid. Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom individ og samfunn, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.

Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.

I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
  • har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • har bred kunnskap om samspill, kommunikasjon og relasjonsarbeid.
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid.
  • har kunnskap om pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid.
  • har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
  • kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
  • kjenner til betydningen av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over barnevernspedagogens rolle i systematisk endringsarbeid.
  • reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
  • planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og ungdom oppholder seg.
  • anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid.
  • anvende faglig kunnskap fra barn og unge for å sikre deltakelse og medvirkning.
  • anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
  • anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
  • kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
  • reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i samspill, kommunikasjon, relasjon og samhandling.
  • har kunnskap om forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelsen i møte brukergrupper.

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Teaching methods

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer
  • gruppearbeid
  • praksis

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 02.06.2025–04.06.2025 30 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Arbeidskrav 1 Approved – not approved
Arbeidskrav 2 Approved – not approved
Arbeidskrav 3 Approved – not approved
Obligatorisk praksisk Approved – not approved
Nærværskrav Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

I praksis kreves nærvær på minimum 90% jfr. retningslinjer for praksis


More info about the oral exam

Indivuduell muntlig eksamen

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic