spring
2026
BVE-2116 Barnevernsfaglig fordypning - 30 stp
Obligatory prerequisites
BVE-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller , BVE-1112 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis , BVE-1113 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier, BVE-1114 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet, BVE-1115 Barnevernsfaglig praksisCourse content
Emnet er en barnevernsfaglig fordypning som består av to deler:
1. Mangfold og marginalisering
2. Bacheloroppgave
Emnet gir innsikt i kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid, og vektlegger refleksjon over profesjonsutøvelsen. Videre gir emnet innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode. Emnet legger vekt på kritisk refleksjon og analytisk tenkning.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om kritiske perspektiver i barnevernsfaglig arbeid.
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om egen profesjonsrolle i møte med ulike brukergrupper.
- har kunnskap om forholdet mellom minoriteter og majoriteter.
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner.
- har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative. LIK
- har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer.
- kan forholde seg kritisk til kunnskapsproduksjon og kilder.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere kritisk over egen rolle og profesjonelle identitet.
- reflektere kritisk over marginaliseringsprosesser og maktforhold i samfunnet.
- reflektere kritisk over samfunnsutviklingens betydning for utviklingen av kunnskap, verdier og normer
- analysere betydningen potensielle helsefremmende eller hemmende faktorer kan ha i ulike kulturer og samfunn.
- tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
- planlegge og gjennomføre en bacheloroppgave.
- gjøre rede for hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap.
- vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
- vurdere relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i forhold som bidrar til inkludering, likestilling og ikke- diskriminering.
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsproduksjonen i barnevernsfeltet.
- forstår grunnleggende prinsipper i kunnskapsproduksjon.
- forstår sammenhenger mellom teori og empiri.
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for BVE-2116 og BVE-2616 Barnevernsfaglig fordypning (VÅR 2026)Examination
| Examination: | Date: | Grade scale: |
|---|---|---|
| Oppgave | 20.05.2026 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
| Individuelt skriftlig arbeidskrav | Approved – not approved | |
| Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse knyttet til bacheloroppgaven | Approved – not approved | |
| Nærværskrav | Approved – not approved | |