autumn
2014
DOK-2201 Dokumentorganisering og gjenfinning - 15 stp
Course content
Å finne frem i ei stor samling kan være ei utfordring. Dette emnet tar for seg hvordan samlinger kan ordnes slik at brukerne raskt og effektivt kan finne det de søker. Utgangspunktet er viktige egenskaper ved et godt gjenfinningssystem. Et slikt system skal kunne:
- finne det som stemmer overens med brukerens søkekriterier
- identifisere, dvs. avgjøre om det man fant, var det man søkte
- hjelpe brukeren å velge den versjonen (språk, innhold, programversjon) som passer best
- gi opplysninger om hvor dokumentene finnes
Emnet inneholder: dokumentbeskriving (katalogisering, klassifisering, indeksering), lagringsformater, automatisk indeksering, gjenfinningssystemer og informasjonssøking.
I hovedsak vil eksemplene rette seg mot bibliotek, arkiv og museum, men teoriene er såpass generelle at de helt greit kan brukes på alt fra supermarked til delelager eller avisnyheter.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene har følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kjennskap til hvordan et dokuments ytre egenskaper kan beskrives og representeres ved deskriptiv katalogisering
- Kjennskap til hvordan et dokuments emne kan beskrives og representeres ved klassifikasjon, emneord og automatisk indeksering
- Kjennskap til hvordan dokumentbeskrivelser kan kodes i f.eks. MARC og lagres i bibliografiske databaser
- Kjennskap til hvordan dokumenter kan gjenfinnes ved dokumentsøking og hva som er en god og effektiv søkeprosess
Ferdigheter:
- kunne gjennomføre søk etter litteratur, både med utgangspunkt i en referanse, et emne og andre mer diffuse holdepunkter som f.eks. dokumentets omslag eller handling
- kunne klassifisere dokumenter i Dewey Decimal Classification (DDC) i tråd med regler, teori og praksis
- kunne katalogisere enkle dokumenter og kode dem i MARC
Kompetanse:
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å klassifisere, indeksere, katalogisere
Teaching methods
2 timer forelesning og 2 timer seminarer / praktiske øvelser ukentlig i semesteret.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Assessment
Arbeidskrav:
Studentene skal gjennomføre tre arbeidskrav som må være godkjent før eksamen kan gjennomføres.
1) arbeidskrav: informasjonssøking
2) arbeidskrav: klassifikasjon i Dewey
3) arbeidskrav: katalogisering
Arbeidskrav evalueres med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen består av to deler:
1) En 10 siders semesteroppgave med selvvalgt eller oppgitt tema innen pensum.
2) Besvarelse av utleverte oppgaver innen katalogisering og klassifikasjon. Oppgavene leveres ut 14. dager før frist for eksamensinnlevering.
Vurderes med bokstavkarakterer (A-F).
Kontinuasjonseksamen:
Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Recommended reading/syllabus
Chan & Mitchell; Dewey decimalklassifikation: principer och tillämpning; 2010
Ådland & Anjer; Klassifikasjon og indeksering; 2008 (UB har klassesett)
Spangen; Katalogiseringsregler: Anglo-American ... rules, 2ed; 2007 (UB har klassesett)
Bell; Librarian's guide to online searching 3ed 2012
Error rendering component
- Contact persons
-
Tore Brattli
Academic Programme Director for Media- and Documentation Studies, Senior lecturer in Media- and Documentation Studies
+4777645468
93 20 86 69
tore.brattli@uit.no
- Earlier years and semesters for this topic