spring 2025
DTE-2781 Bacheloroppgave i datateknikk - 20 stp

Type of course

Emnet et forbeholdt studenter med studierett på studieprogrammet Datateknikk og kan ikke tas som enkeltemne. Emnet tilbys hvert vårsemester, men studentene begynner planlegging av sitt prosjekt i høstsemesteret forut.

Admission requirements

Bestått 100 studiepoeng fra 1. og 2. klasse innen samme studieprogram innen 1. oktober semesteret, eller 130 studiepoeng innen samme studieprogram innen 5. januar før DTE-2781 starter. Alle emner som er relevante for bacheloroppgaven må også være bestått. Dette avgjøres av emneansvarlig/studieprogramleder. Forkunnskapskrav: studentene skal ha gjennomført Systemutvikling.

Obligatory prerequisites

DTE-2604 Systemutviklingeller ITE1807 Systemutvikling

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IHP1600 Bacheloroppgave i datateknikk 20 stp

Course content

Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal ta utgangspunkt i et realistisk ingeniørproblem, der studentene implementerer en løsning i form av et datasystem.

Prosjektene skal ha en forankring i studiets fagområder, herunder programmering, implementering av f.eks. databaser og kunstig intelligens, og andre områder som står beskrevet i studieplanen for bachelor datateknikk. Prosjektene skal være teknologisk orientert og eventuelt forskningsbasert.

Det legges stor vekt på prosjektplanlegging, oppfølging og rapportering, der alt er rettet mot programmering og systemutvikling av datasystemer.

Bacheloroppgaven er en gruppeoppgave med minimum 2, maksimum 4 studenter og gjelder for alle kategorier studenter på studieprogrammet.

Studentene må fortrinnsvis skaffe oppgavene selv, men det er som oftest en pool med oppgaver tilgjengelig. Arbeidet med å finne en oppgave bør startes i høstsemesteret for en Bacheloroppgave som normalt gjennomføres i vårsemesteret.


Objective of the course

Læringsutbytte

Bacheloroppgaven skal gi studenten erfaring i gjennomføring av et større prosjekt for å løse en oppgave, arbeide sammen i en gruppe og fordele arbeidet mellom seg. Studenten skal videre gis øvelse i praktisk og muntlig kommunikasjon gjennom rapportskriving, og øvrig dokumentasjon av arbeidet.

Bacheloroppgaven avslutter studentens studieprogram og skal integrere viktige deler av studieprogrammets faglige innhold. Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten tilegnet seg:

Kunnskap

Kandidaten:

  • kan analysere nye momenter eller områder innen en selvvalgt del av sitt fagområde.
  • jobber med metodisk arbeid, har refleksjon over egen fagutøvelse og evne til systematisk/vitenskapelig vurdering.
  • kan planlegge og utføre en selvstendig oppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale samt gjennomføre en oppgave på en metodisk tilfredsstillende måte.
  • kjenner til og kan begrunne relevante metoder og arbeidsmåter innenfor IT-faglig forsknings- og utviklingsarbeid.
  • kan framstille dokumentasjon og vitenskapelige rapporter.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan formulere konkrete problemstillinger av samfunnsmessig interesse innen fagområdet.
  • kan identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen.
  • kan gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet.
  • kan dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk/vitenskapelig måte.
  • kan gjøre begrunnede valg av teknologi og metoder ved løsning av en IT-faglig problemstilling.
  • kan gjennomføre et prosjekt innen gitte tidsrammer og i henhold til gjeldende krav til oppfølging og rapportering.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger som er av relevans for problemstillingen.
  • er bevisst om problemstillingens og arbeidets konsekvenser for enkeltmennesker, bedrift og samfunn.
  • kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig.
  • kan integrere tidligere ervervede kunnskaper og være i stand til å tilegne seg ny kunnskap i løsning av en problemstilling.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Studentene skal selv organisere og være drivkraften i arbeidet. Arbeidet organiseres som et prosjekt. Til hjelp i dette arbeidet tilbys en del ressurser, blant annet veiledningsressurser, som studentene selv må ta i bruk.

Schedule

Examination

Examination: Date: Weighting: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 1/1 25 Minutter A–E, fail F
Oppgave 20.05.2025 14:00 (Hand in) 0/1 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Forprosjektrapport Approved – not approved
Kravdokument Approved – not approved
Statusmøter Approved – not approved
Midtveispresentasjon Approved – not approved
Poster Approved – not approved
Dokumentasjon av egeninnsats Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav skal leveres og godkjennes:

  • Forprosjektrapport med et kravdokument.
  • Statusmøter med veiledere.
  • Midtveispresentasjon.
  • Poster.
  • Dokumentasjon av egeninnsats.

More info about the assignment

Denne innleveringen består av to deler:

Sluttrapport

Det legges stor vekt på prosjektplanlegging, oppfølging og rapportering som dokumenteres i sluttrapporten. Rapporten er det vesentlige vurderingsgrunnlaget. Oppbygning og krav til innhold er definert i et eget kravdokument.

Produkt

Som regel er produktet i form av et eller flere kjørbare programmer, men kan etter avklaring med veilederen også være teoretisk orientert.


More info about the oral exam

Rapporten / produktet presenteres av gruppen i plenum på campus Narvik ultimo mai eller primo juni, rundt gradsavslutingsseremonien.

Hver gruppe får av cirka 25 minutter til sin disposisjon. Detaljene er definert i et eget kravdokument.

Alle arbeidskravene skal være godkjent før det gis adgang til muntlig presentasjon.

Muntlig eksamen kan justere karakteren i emnet, opp eller ned innenfor hele karakterskalaen.


Re-sit examination

Det gis ikke kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic