autumn
2024
ENG-1005 Andrespråkstilegnelse - 10 stp
Type of course
Emnet kan tas som enkeltemne, men man må ha jobb i skolen for å gjennomføre arbeidskrav i praksis. Studenter på lektor i språk og samfunnsfag for trinn 8-13, studieretning engelsk, tar dette emnet i sitt femte semester. Emnet koordineres med bl.a. PFF-2020, PFF-2029 og PFF-2001 (femte semester i lektorutdanning trinn 8-13, studieretning engelsk).
Lektorstudenter med studieretning russisk, samisk og spansk, og som skal ha engelsk som fag 2, tar også dette emnet i femte semester. Merk: dersom du skal ta emner som til sammen utgjør Årsstudium i engelsk, kan du ikke ta dette emnet, men ENG-1016.
Course content
Dette emnet omhandler andrespråkstilegnelse, men i motsetning til pedagogiske og didaktiske emner, fokuserer det på innlæringsperspektivet heller enn undervisningsperspektivet. I emnet vil vi se nærmere på hvordan en lærer et andre- eller fremmedspråk. Alle som har forsøkt å lære et andrespråk vet hvor vanskelig dette er. Samtidig lærer små barn morsmålet sitt relativt raskt og uten problemer. Sentrale spørsmål som vi vil forsøke å svare på i løpet av kurset er:
- Hvilke forskjeller og likheter er det mellom første- og andrespråkstilegnelse?
- Hvilken rolle spiller det første språket i innlæringen av det andre?
- Hvorfor ender andrespråksinnlærere opp med så ulik kompetanse i andrespråket
- Hvilke andre faktorer enn alder kan forklare disse forskjellene?
Som lærer er det ikke bare nyttig å vite hvordan en skal undervise i et andrespråk, men også å ha kunnskap om hva som skjer med den som lærer språket.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studentene kjenner til:
- forskjeller og likheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen
- teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlæring
Ferdigheter
Studenten kan:
- diskutere forskjeller og ulikheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- beskrive hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- forklare hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- diskutere hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen og hvor viktige de er
- presentere ulike teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- beskrive og benytte metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlærere
- kunne gjøre dette i både muntlig og skriftlig form
Teaching methods
Emnet er på 30 undervisningstimer fordelt på seks (3 x 2) timer per uke i fem uker, og består av forelesninger, seminar og gruppearbeid. Emnet krever at studentene er aktive deltakere på forelesninger og seminarer.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 22.11.2024 09:00 |
4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Oppgavesett | Approved – not approved | ||
Rapport | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- Et oppgavesett bestående av flere spørsmål basert på allerede undervist materiale. Hensikten med oppgavesettet er at studenter skal forbedre sin forståelse av materiale som diskuteres i klassen. Vær oppmerksom på at oppmøte er obligatorisk i forbindelse med forberedelsen til arbeidskrav.
- Laste opp en rapport (1500-2000 ord). Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
- Questions about the course
-
E-post: aisi@hjelp.uit.no
Telefon: 77660793
- Earlier years and semesters for this topic