autumn 2024
ENG-1005 Andrespråkstilegnelse - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne, men man må ha jobb i skolen for å gjennomføre arbeidskrav i praksis. Studenter på lektor i språk og samfunnsfag for trinn 8-13, studieretning engelsk, tar dette emnet i sitt femte semester. Emnet koordineres med bl.a. PFF-2020, PFF-2029 og PFF-2001 (femte semester i lektorutdanning trinn 8-13, studieretning engelsk).

Lektorstudenter med studieretning russisk, samisk og spansk, og som skal ha engelsk som fag 2, tar også dette emnet i femte semester. Merk: dersom du skal ta emner som til sammen utgjør Årsstudium i engelsk, kan du ikke ta dette emnet, men ENG-1016.


Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad. Du trenger ikke oppgi hvilket emne du søker opptak til.


Course content

Dette emnet omhandler andrespråkstilegnelse, men i motsetning til pedagogiske og didaktiske emner, fokuserer det på innlæringsperspektivet heller enn undervisningsperspektivet. I emnet vil vi se nærmere på hvordan en lærer et andre- eller fremmedspråk. Alle som har forsøkt å lære et andrespråk vet hvor vanskelig dette er. Samtidig lærer små barn morsmålet sitt relativt raskt og uten problemer. Sentrale spørsmål som vi vil forsøke å svare på i løpet av kurset er:

  • Hvilke forskjeller og likheter er det mellom første- og andrespråkstilegnelse?
  • Hvilken rolle spiller det første språket i innlæringen av det andre?
  • Hvorfor ender andrespråksinnlærere opp med så ulik kompetanse i andrespråket
  • Hvilke andre faktorer enn alder kan forklare disse forskjellene?

Som lærer er det ikke bare nyttig å vite hvordan en skal undervise i et andrespråk, men også å ha kunnskap om hva som skjer med den som lærer språket.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studentene kjenner til:

  • forskjeller og likheter mellom første- og andrespråksinnlæring
  • hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
  • hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
  • hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen
  • teorier innenfor andrespråksinnlæringen
  • metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlæring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • diskutere forskjeller og ulikheter mellom første- og andrespråksinnlæring
  • beskrive hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
  • forklare hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
  • diskutere hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen og hvor viktige de er
  • presentere ulike teorier innenfor andrespråksinnlæringen
  • beskrive og benytte metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlærere
  • kunne gjøre dette i både muntlig og skriftlig form

Language of instruction and examination

Engelsk

Teaching methods

​Emnet er på 30 undervisningstimer fordelt på seks (3 x 2) timer per uke i fem uker, og består av forelesninger, seminar og gruppearbeid. Emnet krever at studentene er aktive deltakere på forelesninger og seminarer.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 22.11.2024 09:00
4 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Oppgavesett Approved – not approved
Rapport Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • ​Et oppgavesett bestående av flere spørsmål basert på allerede undervist materiale. Hensikten med oppgavesettet er at studenter skal forbedre sin forståelse av materiale som diskuteres i klassen. Vær oppmerksom på at oppmøte er obligatorisk i forbindelse med forberedelsen til arbeidskrav.
  • ​Laste opp en rapport (1500-2000 ord). Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic