spring 2025
ERG-2640 Innovasjon, kvalitetsutvikling og ledelse. - 15 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn.

Course content

I dette emnet skal studentene bygge videre på tidligere kunnskap og erfaringer i studiet å kunne bidra til faglig utvikling og kvalitet i helsetjenesten. Fokus rettes mot tema som innovasjon og entreprenørskap, bærekraftige tjenester, veiledning, ledelse og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i ergoterapeutisk virksomhet.

Emnet tar for seg kunnskap og ferdigheter til å initiere og administrere egen yrkesutøvelse og faglige utvikling i fremtidig virksomhet. Det gis en innføring i teorier tilknyttet organisasjonskunnskap, lederskap og livslang læring med fokus på hvordan ergoterapeuter kan administrere og lede virksomheter de arbeider i. Studentene øver på kommunikasjon- og samhandling med klienter/nærpersoner, studenter og samarbeidspartnere i veiledning og ledelse. Avslutningsvis i emnet har kullet ansvar for organisering og ledelse av ergoterapeutstudentenes årlige fagkongress der studenter deltar. Her får studentene øve på formidling av fag og eget arbeid.


Objective of the course

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har kunnskap om teorier og prinsipper innen organisasjon og ledelse som er relevant for ergoterapeutisk yrkesutøvelse.
  • Drøfter systematisk, kontinuerlig kvalitetsforbedring innen ergoterapeutisk virksomhet.
  • Kan bruke grunnleggende teorier, prinsipper og metodikk innen veiledning.
  • Har kunnskap om sosial verdiskaping, entreprenørskap og tjenesteinnovasjon.
  • Kan beskrive relevante teknologier og digitale løsninger i helse- og velferdssektoren 

Ferdigheter

Kandidaten

  • Prøver ut metodikk for innovasjon og entreprenørskap i forbedring og/eller utvikling av ergoterapeutisk virksomhet.
  • Anvender digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av og bruke, egnet teknologi både på individ- og systemnivå.
  • Utforsker og reflekter over ulike lederroller i ergoterapi i samarbeid med medstudenter og eventuelt andre.
  • Utforsker veiledningsmetoder som er relevant i veiledning av klienter/nærpersoner, studenter og samarbeidspartnere
  • Formidler ergoterapi og ergoterapeuters kompetanse i utvalgte formater til relevante målgrupper.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Utveksler synspunkter og erfaringer som belyser likeverdige tjenester og utvikling av god ergoterapipraksis
  • Kan initiere og gjennomføre samarbeid med enkeltpersoner, frivillige, organisasjoner og/eller andre instanser som del av kvalitetsforbedrings- og innovasjonsprosesser.
  • Reflekterer over og tar hensyn til digital sikkerhet, etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger.​
  • Reflekterer over betydningen av selvledelse og autonomi i egen fagutvikling og utøvelse av ergoterapi.
  • Anvender strategier som danner grunnlag for egen og medstudenters livslange læring.

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Teaching methods

Emnet gjennomføres i vårsemesteret tredje studieår og avslutter studiet. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer og vektlegger kritisk refleksjon og diskusjon:

  • Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema.
  • Underveis i emnet har studentene ulike individuelle- og gruppebaserte oppgaver der lærestoffet anvendes og prøves ut.
  • I gruppearbeid vil studentene jobbe med utprøving av teori og metodikk relatert til entreprenørskap og innovasjon. Gjennom gruppearbeid deler, diskuterer og utvikler studentene kunnskap.
  • I ferdighetstrening får studentene utviklet ferdigheter i kommunikasjon og samhandling relevant for ledelse og veiledning.
  • Gjennom aktiv deltakelse i ulike undervisningsaktiviteter får studentene øving i formidling av fag.
  • Aktiv deltakelse i organisering og ledelse av ergoterapeutstudentenes årlige fagkongress.

Schedule

Examination

Examination: Date: Grade scale:
Mappevurdering 10.06.2025 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Innovasjonsprosjekt Approved – not approved
Veiledning medstudenter Approved – not approved
Seminarfremlegg Approved – not approved
Obligatorisk oppmøte undervisning Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Planlegging, gjennomføring og presentasjon av innovasjonsprosjekt (gruppe)
  • Veiledning av medstudenter
  • Seminarframlegg. Ergoterapeuters kompetanse (gruppe)
  • Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning.

More info about the portfolio

Mappe med 3 delelementer: Rapport fra innovasjonsprosjekt (2000 ord), notat fra veiledning (1200 ord) og notat om organisasjon, kvalitetsutvikling og ledelse (800 ord).

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic