autumn 2024
FAR-3111 Forskningsmetoder innen klinisk farmasi og farmakoepidemiologi - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på master i farmasi og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

FAR-3101 Farmakoøkonomi og epidemiologi

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FAR-3001 Masteremne i farmakoepidemiologi og farmakoøkonomi 9 stp

Course content

Generelt

  • Trening i kritisk artikkellesing

Farmakoepidemiologi

  • Farmakoepidemiologi; fordypning i tradisjonelle epidemiologiske metoder, registerdata og legemiddelforbruk
  • Bias og konfundering relatert til farmakoepidemiologiske metoder, herunder bruk av Directed Acyclic Graphs (DAGs)
  • Validitet (ekstern, intern)
  • Måling av legemiddelbruk, adherence
  • Kunnskapsoppsummeringer (systematiske reviews og metaanalyser)

Statistikk

  • Datahåndtering (management)
  • Analysemetoder som er aktuelle for studentene å bruke i arbeidet med masteroppgaven, bl.a. ulike regresjonsmetoder
  • Introduksjon til metoder som utforsker mønstre i større datasett, f.eks. multivariate metoder nettverksanalyse og clusteranalyse.
  • Håndtering av manglende data (missing/imputering)
  • En del av tiden settes av til diskusjon omkring metoder som kan brukes på studentenes egne data, evt. den typen data de er i ferd med å samle inn. Studentene bør derfor melde inn dette til den som underviser i god tid på forhånd.

Kvalitativ metode

  • Introduksjon til kvalitative forskningsmetoder
  • Intervju som forskningsmetode

Objective of the course

Etter å ha bestått emnet har kandidaten følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten...

  • har avansert og relevant kunnskap innen kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode.

Ferdigheter

Studenten...

  • kan bruke anerkjente kvantitative eller kvalitative metoder som er relevante i arbeid med egen masteroppgave.
  • kan velge ut referanser basert på metodekunnskap og kritisk kildevurdering.
  • kan vurdere kritisk sitt eget forskningsprosjekt og kunne diskutere metodenes styrker og svakheter.
  • kan presentere egen og andres forskning både klart og balansert.

Generell kompetanse

Studenten...

  • Har verktøy til å gjennomføre egen masteroppgave, inkludert litteraturinnhenting, datahåndtering, analyse, og resultat- og metodediskusjon.

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår på norsk

Litteratur er på norsk og engelsk

Eksamensspråk er norsk (artikkelen som skal diskuteres kan være på engelsk).


Teaching methods

Undervisningstimene (ca. 70 timer uten vekting) fordeler seg ved ca. 30 % forelesninger, 40 % seminarer, 15 % gruppearbeid og 15 % PBL.

Noen av forelesningene gis som kortere videoforelesninger som del av omvendt undervisning («flipped classroom»).

Gruppearbeidene innebærer praktisk jobbing med tema fra forelesningene eller med vitenskapelige artikler.

PBL-delen innebærer at studentene jobber med tema som ikke gjennomgås direkte av underviserne. Disse temaene kan tilpasses typen data/metode studentgruppen skal bruke i sin masteroppgave (farmakoepidemiologiske tema for de med farmakoepidemiologisk masteroppgave og kvalitative tema for de med kvalitativ masteroppgave).

Omtrent halvparten av seminartimene er presentasjonsseminarer hvor studentene går gjennom en forskningsartikkel som basis for diskusjon eller presenterer et forskningsmetodologisk tema (PBL).


Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 30 Minutter Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Obligatorisk deltakelse på undervisning Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Minimum 80 % oppmøte på gruppearbeid/seminar.

More info about the oral exam

Eksamen foregår ved at studentene får en farmakoepidemiologisk, vitenskapelig artikkel og spørsmål til pensum med utgangspunkt i artikkelen. Studentene får 3 timer forberedelse med alle tilgjengelige hjelpemidler. Eksaminasjonen starter med at studenten presenterer artikkelen kort, deretter diskuteres artikkelen.

Re-sit examination

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic