autumn 2025
FIL-1021 Etikk - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet og årsstudiet i filosofi, og kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FIL-1007 Etikk 10 stp

Course content

Etikk er en sentral del av filosofien som utforsker hvordan vi bør leve. Sentrale spørsmål inkluderer: Hva er lykke og hva er en god person? Hva gjør en handling moralsk riktig? Bør man alltid holde løfter? Når er man forpliktet til å hjelpe andre? Og finnes det i det hele tatt korrekte svar på slike spørsmål? I så fall, hvordan kan vi komme frem til dem?

Filosofisk etikk kan deles inn i metaetikk, normativ etikk og anvendt etikk. Metaetikk tar for seg spørsmål om moralens natur, som hvorvidt moral er en objektiv del av virkeligheten eller noe mennesker selv skaper. Den normative etikken tar stilling til generelle etiske spørsmål, med særlig fokus på hva som er moralsk rett og galt. Den anvendte etikken diskuterer konkrete og aktuelle problemstillinger, som abort, aktiv dødshjelp eller prostitusjon, gjerne i lys av normativ etisk teori.

Emnet er primært en innføring i sentrale teoritradisjoner innenfor normativ etikk, inkludert dydsetikk, utilitarisme, pliktetikk og feministisk etikk. Det presenterer teorienes hovedinnhold og argumenter som har blitt fremsatt for og mot dem. Selv om hovedfokuset ligger på normative etiske teorier, så kommer emnet inn på noen sentrale metaetiske spørsmål ved å tematisere forutsetningene for disse teoriene, og på anvendt etikk ved at teoriene knyttes til konkrete eksempler.


Objective of the course

Kunnskaper

Studenten skal …

  • ha kunnskap om grunnleggende begreper i etikk så som dyd, lykke, rett og galt, egenverdi og instrumentell verdi.
  • forstå innholdet i sentrale normative etiske teoritradisjoner, inkludert dydsetikk, utilitarisme, pliktetikk og feministisk etikk.
  • kjenne til argumenter for og mot normative etiske teorier.
  • kjenne til noen metaetiske problemstillinger og posisjoner.
  • kjenne til noen sentrale tekster og tenkere i etikkens historie.

Ferdigheter

Studenten kan …

  • forklare og sammenligne ulike normative etiske teorier og begreper.
  • anvende etiske teorier og begreper på konkrete eksempler.
  • vurdere styrker og svakheter i etiske teorier.

Kompetanse

Studenten viser evne til …

  • å vurdere og forsvare etisk argumentasjon både skriftlig og muntlig.

å reflektere over og kritisk vurdere egne etiske standpunkt.


Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.

Studentene får individuell, formativ tilbakemelding på to skriftlige øvingsoppgaver.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 6 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Arbeidskrav Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist gjennomføre to skriftlige øvingsoppgaver på ca. 1000 ord hver.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic