spring 2026
FIL-1031 Filosofihistorie II - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet og årsstudiet i filosofi, men kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Course content

Opp gjennom tidene har vi mennesker forsøkt å svare på en rekke grunnleggende spørsmål om virkeligheten og vår plass i universet. For eksempel: Har alt som skjer en årsak? Hva er tid og rom? Hva er skjønnhet? Kommer moralen fra fornuften, følelsene våre eller noe annet? Hva er rettferdighet i et samfunn preget av ulikhet? Og kan livet ha mening i en sekulær verden?

Slike spørsmål har blitt diskutert opp gjennom filosofihistorien helt frem til i dag. Dette emnet plukker opp tråden fra Filosofihistorie I, og gir en innføring i noen sentrale temaer i den europeiske filosofiens historie fra tidlig nytid til det 20. århundret. Vi ser nærmere på viktige tenkere som har formet denne perioden og deres behandling av sentrale filosofiske spørsmål. Emnet tar opp tema fra flere av filosofiens hovedområder. Fokuset kan variere, men emnet vil for eksempel kunne ta opp tema knyttet til metafysikk, kunnskapsteori, etikk, estetikk og politisk filosofi.

I stedet for å gi en bred og sammenhengende historisk fremstilling over perioden, går emnet i dybden på noen representative tekster. Emnet vil også ta for seg tenkere som typisk har blitt utelatt fra fremstillinger av filosofihistorien, men som har bidratt med andre perspektiver.Emnet består i hovedsak av nærlesing av originaltekster, men det blir også benyttet noe kommentarlitteratur og en filosofihistorisk fremstilling.


Objective of the course

Kunnskaper

Studenten:

  • har en grunnleggende forståelse for sentrale temaer i filosofiens historie fra tidlig nytid til det 20. århundret.
  • kjenner til grunnleggende begreper som trengs for å forstå viktige vendinger i filosofihistorien.

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille hovedtrekkene i de enkelte tenkernes posisjoner.
  • trekke opp noen grunnleggende utviklingslinjer og peke på forskjeller og likheter mellom ulike tenkere.
  • kritisk vurdere og forsvare filosofiske posisjoner i filosofihistorien.

Kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over egne standpunkt til spørsmål i filosofihistorien.
  • utvikle en filosofisk tekst over selvvalgt tema.
  • beherske studiet av originaltekster.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.I tillegg avholdes tre obligatoriske totimers skriveseminar med tilhørende skriftlige innleveringer.

Universitetsbibliotekets kurs i informasjonskompetanse inngår også i dette emnet. Dette kurset er satt sammen av både generelle, asynkrone selvstudiumskomponenter, og av en rekke små og store synkrone lærings- og vurderingsaktiviteter med tettere faglig integrering og oppfølging.


Schedule

Recommended reading/syllabus

Pensumliste for FIL-1031 Filosofihistorie II

Examination

Examination: Date: Weighting: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 4/10 30 Minutter A–E, fail F
Oppgave 15.05.2026 14:00 (Hand in) 6/10 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Deltakelse på skriveseminar Approved – not approved
Problemnotat Approved – not approved
Oppgavedisposisjon Approved – not approved
Utkast Approved – not approved
Informasjonskompetansekurs Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Studenten må delta på de tre obligatoriske skriveseminarene og innen gitte frister levere og få godkjent tre skriftlige innleveringer.

Hensikten med skriveseminarene og de skriftlige innleveringene er å gi studenten trening i å utvikle en filosofisk tekst over selvvalgt tema, noe som understøtter studentens arbeid med semesteroppgaven. Tekstene som skal leveres er: et kort problemnotat med selvvalgt problemstilling; en oppgavedisposisjon; samt et utkast (på ca. 1500 ord) til hele semesteroppgaven. Alle tekstene vil få formativ tilbakemelding av faglærer. Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer innen oppgitt frist.

Studenten må dessuten innen oppgitt frist levere kursbevis for bestått digitalt kurs i informasjonskompetanse.


More info about the assignment

Individuell semesteroppgave (varighet: fra semesterstart til gitt innleveringsfrist) med ordgrense på 2000-2500 ord.

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer innen oppgitt frist.


More info about the oral exam

30-minutters muntlig eksamen over temaet fra semesteroppgaven og to andre tema fra pensum.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Ved kontinuasjon kan studenten gjennomføre kun den deleksamenen studenten har strøket på.


  • Earlier years and semesters for this topic