spring
2025
FIL-2060 Bacheloroppgave i filosofi - 10 stp
Course content
Emnet er en mulighet for studenter som ønsker å fordype seg i et valgfritt fordypningsemne og gjennomføre et selvstendig miniforskningsarbeid, der studenten selv velger problemstilling, tema, pensum, og har individuell veiledning i løpet av semesteret. I samråd med veileder utvikler studenten et prosjekt og velger ut et relevant pensum som knytter an til forskningslitteratur innen det valgte fordypningsområdet (originaltekster, sekundær- eller kommentarlitteratur og aktuelle debatter).
Prosjektet er en skriftlig semesteroppgave på 7000-9000 ord der studenten gjennom veiledning gjennomfører et større, selvstendig refleksjonsarbeid.
Det valgte fordypningsområdet kan senere være utgangspunkt for en mastergradsoppgave, men også studenter som ikke velger å studere videre på master vil ha utbytte av å gjennomføre et slikt selvstendig miniforskningsarbeid.
Pensum: 500-800 sider, hvorav halvparten skal bestå av originallitteratur. Pensum legges opp i samråd med veileder og godkjennes av denne innen 1.april i vårsemesteret og 1.oktober i høstsemesteret.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap og forståelse om sentrale tema, argumenter og problemstillinger innenfor det valgte fordypningsområdet.
- Oversikt over den filosofiske bakgrunnen for sin problemstilling og dens relevans for andre problemstillinger og tema.
- Kjennskap til styrker og svakheter ved ulike posisjoner og argumenter i sitt fordypningsområde.
- Forståelse for implikasjoner og konsekvenser av de konklusjoner en gjør seg i løpet av oppgaven.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Formulere og analysere problemstillinger, posisjoner og argumenter innenfor sitt fordypningsområde på en selvstendig og kritisk måte.
- Drøfte og reflektere kritisk over de relevante problemene og utfordringene som er innen sitt fordypningsområde.
- Analysere og vurdere kritisk sine egne argumenter og påstander i oppgaven.
- Organisere og gjennomføre et miniforskningsarbeid.
Kompetanse
Studenten kan:
- Formidle skriftlig og muntlig relevant og komplisert fagstoff på en strukturert og klar måte.
- Innhente og systematisk organisere relevant informasjon fra et komplekst tekstmateriale.
- Organisere og kommunisere egne faglige bidrag og fremstøt på en koherent og sammenhengende måte.
- Anvende problemstillinger, tema og argument fra valgt fordypningsområde på andre relevante problemstillinger.
Teaching methods
Det er ikke ordinær undervisning.
Studenten har en individuell veileder og veiledningen skjer i form av gjennomgang og tilbakemelding på praksisprosjekt eller oppgaveutkast.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 26.05.2025 14:00 (Hand in) | 0/1 | A–E, fail F | |
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | A–E, fail F |
More info about the coursework requirements
Studenten må innen gitt frist gjennomføre tre veiledninger på bakgrunn av arbeid med semesteroppgaven. Tema, problemstilling og pensum skal være godkjent av veileder senest 1. april i vårsemesteret og 1. oktober i høstsemesteret.
I den første veiledningen avklares tema og problemstilling. I den andre veiledningen legger studenten frem disposisjon og innledning til oppgaven. I den tredje veiledningen gjennomgås et oppgaveutkast som er levert inn på forhånd.
Tidspunkt for veiledning avtales mellom student og veileder.
Emneansvarlig skal informeres om hvem som er veileder før første veiledning. Studenter som ikke har en veileder, må kontakte emneansvarlig for å få tildelt en passende veileder.