spring 2025
HEL-8020 Analyse av registerdata i forskning - 2 stp

Type of course

Emnet er et samarbeid mellom Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering ved Helse Nord, og Institutt for samfunnsmedisin ved UiT. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Other applicants apply for the right to study by June 1st for courses that are taught in the fall semester and December 1st for courses that are taught in the spring semester. Application is sent through SøknadsWeb. Please use the appliction code "9301 - Singular courses at the PhD level". If granted admission to the course students must register for class and exam in Studentweb by September 1st for autumn semester and February 1st for spring semester.

Ph.d.- og forskerlinjestudenter, eller kandidater med bestått 5-årig (eller 3+2 år) mastergrad kan ta emnet.

Eksterne ph.d.- og forskerlinjestudenter må dokumentere fra sitt universitet at de er tatt opp på ph.d.-programmet eller forskerlinjen. Andre søkere må i søknad legge ved dokumentasjon som viser bestått mastergrad.

Anbefalte forkunnskaper er HEL-8024 Quantitative research methods eller tilsvarende kunnskaper.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HEL-8019 Analyse av registerdata i forskning 1 stp

Course content

I kurset ser man på ​​styrker og svakheter ved helseregistre, koblingsmuligheter og juridisk regulering av helseregistre. Det gis eksempler på bruk av registerdata i forskning og en innføring i ulike statistiske analysemetoder som vil være nyttige i forskningsarbeidet. Dette omfatter blant annet datavask, regresjonsanalyser, stratifisering og justering av variabler, propensity score (metode for å redusere bias i ikke-randomiserte studier), justering for multippel testing av registerdata, visualisering og innføring i kausalitet og inferens i forbindelse med «Directed acyclic graphs» (DAGs, kausale grafer).

Recommended prerequisites

HEL-8024 Quantitative Research Methods

Objective of the course

  • diskutere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt beskrive effektstørrelser brukt ved de ulike typene design.
  • kjenne de viktigste norske sykdomsregistre og hvordan de er juridisk regulert.
  • kjenne til styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning.
  • forklare en "Directed acyclic graph" (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAGs.
  • diskutere metoder brukt ved kausal modellering.
  • ta i bruk samt vurdere fordeler og ulemper av ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet.
  • analysere data ved bruk av "propensity score", samt vite når det er hensiktsmessig å bruke "propensity score".
  • kunne utføre og tolke lineære og logistiske regresjonsanalyser
  • identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene.
  • kjenne til hvordan man publiserer effekter i studier basert på registerdata, fra design via materiale, metode, resultat og diskusjon til konklusjon.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger.

Schedule

Examination

Examination: Date: Grade scale:
Hjemmeeksamen 09.05.2025 14:00 (Hand in) Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Obligatorisk frammøte Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Obligatorisk deltagelse på 80% av forelesningene.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic