autumn 2025
IDR-1630 Grunnleggende instruktør/trener - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne

Admission requirements

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IDR-1531 Trening og testing av hærsoldater 10 stp
IDR-1525 Trenings- og bevegelseslære 10 stp
IDR-1321 Idretter 1 10 stp
IDR-1430 Idretter 2 10 stp

Course content

Grunnleggende fysisk trener (Forsvaret: Grunnleggende instruktør, fysisk trening) skal sette studenten i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere tilpasset fysisk trening for voksne kvinner og menn. Kurset legger vekt på kunnskapsbasert, systematisk trening av grunnleggende fysiske kapasiteter som styrke, kondisjon og utholdenhet, med mål om å forbedre helse, prestasjon og operativ beredskap. Emnet er utviklet spesielt med tanke på personell i beredskapsstillinger, men passer også for andre som ønsker å utvikle sine ferdigheter i instruktør-/trenerrollen.

Objective of the course

Kunnskaper:

Etter endt kurs skal studenten:

  • Ha kunnskap om ulike trenerroller.
  • Forstå og forklare de grunnleggende treningsprinsippene.
  • Forstå og forklare prinsipper og metoder for undervisning.
  • Kjenne til de ulike trinnene i treningsprosessen.
  • Forstå og forklare bruken av arbeidskravsanalyse og kapasitetsanalyse.
  • Forstå og forklare grunnleggende prinsipper for treningsledelse.
  • Ha kunnskap om sosiale og relasjonelle forhold i undervisning og veiledning

Ferdigheter

Etter endt emnekurs skal studenten:

  • Selvstendig kunne instruere og veilede prosedyrebasert, tilpasset fysisk trening for friske personer.
  • Kunne gjennomføre enkle indirekte fysiske tester som ledd i treningsprosessen.
  • Selvstendig utføre en enkel fysisk kapasitetsanalyse på bakgrunn av praktiske tester.
  • Kunne vise og forklare hensiktsmessig løfteteknikk.
  • Motivere til helsefremmende livstil.

Generell kompetanse

Etter endt emnekurs skal studenten:

  • Forstå trener-/veilederrollen i historisk og samfunnsmessig kontekst.
  • Kunne kritisk reflektere over egen rolle som trener.
  • Kunne planlegge tilpasse og gjennomføre målrettet, prosedyrebasert fysisk trening.
  • Kunne bekle rollen som fysisk trener for helse og prestasjon.
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om trening av fysisk yteevne som en sentral komponent i menneskelig yteevne.
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om fysisk aktivitet og trening i den hensikt å fremme helse, prestasjon og trivsel

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Emnet er delt i to deler

  • Del 1 Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, jevnlige digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene.
  • Del 2 avholdes som fysisk samling med mye praktisk undervisning over 5 dager.

Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 30 Minutter Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Digital læringssti Approved – not approved
Deltakelse samling Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Fullføre og få godkjent digital læringssti. Aktiv deltakelse på obligatorisk samling.

More info about the oral exam

Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i forarbeid.

Re-sit examination

Det arrangeres konitunasjonseksamen for studenter som ikke består ordinær eksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic