autumn
2025
IDR-1830 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi - 10 stp
Course content
Idrettspedagogikk og -psykologi skal gi grunnleggende kunnskap om pedagogiske verktøy og perspektiver i formidling av kroppsbevegelse, samt psykologiske perspektiver på adferd og prestasjon i trening og fysisk aktivitet. Emnet belyser didaktiske undervisningsmetoder, og motivasjons- og prestasjonspsykologiske problemstillinger som skal bidra til kunnskap som kan anvendes i gjennomføring og påvirkning av trening, fysisk aktivitet og ferdighetsutvikling.Objective of the course
Kunnskap
- Beskrive og anvende pedagogiske verktøy i formidling, og psykologiske perspektiver på adferd og prestasjon.
- Beskrive idrettspsykologiske metoder og mentale ferdigheter, samt deres betydning for mestring og prestasjonsutvikling
- Beskrive og diskutere ulike oppgaver og funksjoner i en profesjonell yrkesforståelse inn mot trening og prestasjon
Ferdigheter
- Analysere, vurdere og tilrettelegge fysisk aktivitet og trening ut ifra relevante pedagogiske og psykologiske synspunkter
- Anvende didaktiske modeller, relevante læringsstrategier og treningsprinsipper i innlærings- og treningssituasjoner
- Anvende kunnskap innenfor idrettspedagogikk og idrettspsykologi i fysisk aktivitet og trening.
Generell kompetanse
- Anvende prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering i trening for ulike målgrupper
- Vise innsikt i og forståelse for kunnskap om mentale prosesser som har betydning for trening, prestasjon og fysisk aktivitet
Teaching methods
Emnet vil bli holdt i forelesnings- og seminarform, med lærerstyrte fellestimer, aktiv studentmedvirkning og fremlegg av oppgaver. En legger opp til både praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet i form av forelesning, gruppearbeid og praktisk undervisning. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle- og gruppeoppgaver og det vil være både lærer-initiert og student-initiert opplæring. Arbeid med teoretiske oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå faglig forståelse.
For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Deltagelse i undervisning | Approved – not approved | |
Muntlig presentasjon | Approved – not approved |