spring
2025
LER-1002 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Fra plan til praksis- didaktisk arbeid - 10 stp
Course content
Emnet omhandler profesjonsrettet pedagogikk hvor oppmerksomheten er særlig rettet mot utvikling av studenters læreridentitet. Emnet gir en innføring i skolens samfunnsmandat i form av opplæringslov og læreplaner. Yrkesetiske og profesjonelle krav til læreren belyses med særlig henblikk på forholdet mellom elev og lærer. Emnet skal i tillegg gi studenten nødvendig ferdighet, kunnskap og kompetanse som en lærer må ha for å skape et trygt læringsmiljø som ivaretar det faglige og det psykososiale.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- klasseledelse og lærerrollen og hvordan lærer tilrettelegger for et godt faglig og psykososialt læringsmiljø, med vekt på både mellom- og ungdomstrinnet
- gjeldende læreplanverk og andre styringsdokumenter
- tilrettelegging for barn og unges læring, motivasjon og mestring, med vekt på aldersgruppa 10-16 år
- generell didaktikk
- dramafaglige og estetiske læringsformer
- profesjonsetikk og yrkesetiske utfordringer med særlig fokus på ungdoms behov knyttet til utvikling av identitet, mestring og selvstendighet
- den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
- sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene
Ferdigheter
Studenten kan:
- utøve didaktisk tenkning, for å tilrettelegge for elevers læring, motivasjon og mestring, gjennom planlegging, gjennomføring og vurdere av undervisning.
- alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring med utgangspunkt i opplæringslov, gjeldende læreplanverk og andre styringsdokumenter
- anvende dramafaglige og estetiske læringsformer
- bruke digitale verktøy i undervisning og læring
- i opplæringen formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter
- redegjøre for samt drøfte ulike yrkesetiske utfordringer for en lærer med særlig vekt på de utfordringene elevene møter i ungdomsalderen
Kompetanse
Studenten skal:
- ha grunnleggende didaktisk kompetanse, med vekt på 5.-10.trinn.
- ha grunnleggende kompetanse i å bruke opplæringslov, gjeldende læreplaner og andre styringsdokumenter som grunnlag for refleksjon og tilrettelegging for læring
- kunne reflektere over egen rolle som student og kommende lærer i lys av profesjonsetikk
- kunne anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg ut fra teori om læring og undervisning
Teaching methods
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter som seminararbeid, diskusjoner, framlegg, dramafaglige arbeidsmåter og tverrfaglig arbeid.
Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy.
I tillegg er deler av emnet integrert i FOU-emnet (LER-1050), deriblant observasjon av klasseledelse og tilrettelegging for læring.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Mikroundervisning | Approved – not approved | |
Gruppeoppgave | Approved – not approved | |
Tilstedeværelse | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Mikroundervisning med fokus på formidling i samarbeid med drama
- Skriftlig gruppeoppgave med utgangspunkt i temaet læring. Besvarelse skal være på 3 -4000 ord.
- 70 % deltakelse på undervisning