spring
2025
LER-1061 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp
Course content
Emnet skal gi studentene innsikt i elevkunnskap med fokus på 6 - 8 åringene og begynneropplæring. Studenten skal utforske en fokuselevs utvikling og læring som utgangspunkt for å drøfte elevens kompetanse innenfor ulike fag og utviklingsområder. Emnet skal også gi innsikt i betydningen av systematisk observasjon og dokumentasjon som grunnlag for tilpasset opplæring.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring lesing og skriving og innenfor et valgt skolefag (fag 3)
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers kompetanse og læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilpasset begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk
Teaching methods
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, praksismøter og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Oppgave | 28.02.2025 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | |
Elevportrett | Approved – not approved | |
Skriveverksted | Approved – not approved |
More info about the assignment
En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende fire deler:
- Et bredt elevportrett
- En fordypningsdel innenfor lesing og/eller skriving
- Utvikling innenfor et utvalgt område innenfor fag 3
- En avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning i lesing og/eller skriving, samt fag 3.