spring 2025
LER-1061 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1071 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring 5 stp
LER-1051 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring 5 stp

Course content

Emnet skal gi studentene innsikt i elevkunnskap med fokus på 6 - 8 åringene og begynneropplæring. Studenten skal utforske en fokuselevs utvikling og læring som utgangspunkt for å drøfte elevens kompetanse innenfor ulike fag og utviklingsområder. Emnet skal også gi innsikt i betydningen av systematisk observasjon og dokumentasjon som grunnlag for tilpasset opplæring.

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
  • observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring lesing og skriving og innenfor et valgt skolefag (fag 3)
  • relevante profesjonsetiske retningslinjer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • observere, dokumentere og analysere elevers kompetanse og læring
  • argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori

Kompetanse

  • kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilpasset begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Teaching methods

De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, praksismøter og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon.

Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Examination

Examination: Date: Grade scale:
Oppgave 28.02.2025 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstedeværelse Approved – not approved
Elevportrett Approved – not approved
Skriveverksted Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • et elevportrett av en valgt fokuselevs faglige og sosiale kompetanse
  • deltakelse i skriveverksteder

More info about the assignment

En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende fire deler:

  • Et bredt elevportrett
  • En fordypningsdel innenfor lesing og/eller skriving
  • Utvikling innenfor et utvalgt område innenfor fag 3
  • En avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning i lesing og/eller skriving, samt fag 3.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic