autumn
2024
LER-1201 Matematikk 1-7 - 15 stp
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har matematisk kunnskap om:
- måling og måleenheter
- måling som verktøy og måleusikkerhet
- geometri, mønster og transformasjoner
- algebra og tall
- sannsynlighet og statistikk
- begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:
- hvordan elever utvikler ferdigheter, kunnskaper og forståelse i tema i emnet
- misoppfatninger og vansker knyttet til tema i emnet
Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:
- kjenner til hvordan man kan undervise for at elevene skal oppnå ulike typer kunnskap som fakta, ferdigheter, begrepsstrukturer, strategier og holdninger
- ulike representasjoner og betydningen disse kan ha for elevers læring
- kjenner til prinsippene i elevaktiv undervisning og hvordan elever kan lære matematikk av hverandre
- om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- overgangen mellom barnehage og 1. trinn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utføre regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
- lede undervisning med fokus på ulike typer kunnskap og elevaktivitet
- anvende sin matematiske kunnskap og kunnskap om undervisning i matematikk knyttet til tema i emnet
- anvende materiell til å konkretisere matematiske begreper og ideer
- anvende IKT i undervisningen på en hensiktsmessig måte
- vurdere elevers matematiske kompetanse
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
- planlegge undervisning med fokus på progresjon og tilpasset opplæring
- vurdere elevsvar og evaluere egen undervisning
Teaching methods
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 05.12.2024 09:00 |
1/2 | 4 Timer | A–E, fail F |
Skriftlig skoleeksamen - nasjonal | 27.11.2024 09:00 |
1/2 | 4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | |||
Skriftlig | Approved – not approved | |||
Regnetest | Approved – not approved | |||
Multimodal læringsaktivitet | Approved – not approved | |||
Presentasjon | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) om begynneropplæringen i et av emnets matematiske tema som viser kunnskap om elevenes matematiske tenkning og kunnskap om undervisning i matematikk
- test i regneferdigheter
- produsere og/eller vurdere en multimodal læringsaktivitet
- muntlig presentasjon innenfor et matematisk tema i emnet med respons fra medstudenter