autumn
2024
LER-3000 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet - 15 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
LER-3010 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet 15 stpLER-3020 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet 15 stp
Course content
Emnet bygger på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene skal ha tilegnet seg i PEL-faget 1. og 2. år, samt kunnskaper, ferdigheter og kompetanse tilegnet gjennom arbeid med FoU-emner. Emnet skal gi studentene inngående kunnskaper om skolen som samfunnsinstitusjon og det ansvaret skolen har for å ivareta sitt samfunnsmandat på en etisk forsvarlig måte. Emnet skal videre gi studentene innsikt i skolen på organisasjonsnivå, og bidra til å utvikle studentenes ferdigheter og kompetanse i å delta i profesjonsfellesskapet for å videreutvikle skolens praksis.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om skolens funksjon og mandat i et historisk, demokratisk perspektiv
- inngående kunnskap om skolen som organisasjon og institusjon: utforming, ledelse og organisasjonskulturelle særtrekk
- avansert forståelse for sammenhengen mellom organisering, ledelse og læring på ulike nivå
- inngående kunnskap om utvikling av læreplaner og utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- kunnskap om innovasjonsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag, og se det i sammenheng med det omgivende samfunn lokalt og nasjonalt
- kritisk redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie, og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden
- anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere, forebygge, og iverksette tiltak som fremmer et godt psykososialt læringsmiljø
- delta i kollegialt samarbeid for å utvikle egen og skolens praksis
Kompetanse
Studenten kan:
- kritisk analysere og delta i aktuelle utdanningspolitiske debatter på regionalt og nasjonalt nivå
- samarbeide med kollegaer, ledelse og forelder og andre som inngår i skolens praksis på en måte som ivaretar profesjonsetiske prinsipper
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til innovasjonsprosesser, og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skole og lokalsamfunn, gjerne med entreprenørskap som drivkraft
- anvende forskningsbasert kunnskap i læring og utvikling av egen organisasjon, og i å analysere problemstillinger knyttet til skolen i samfunnet
Teaching methods
Undervisningen vil bli lagt opp i en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, øvelser, studentpresentasjoner etc. Det legges størst vekt på studentaktive arbeidsmåter.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Oppgave | 06.12.2024 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | |
Muntlig presentasjon | Approved – not approved |