autumn
2024
LER-3500 Metode - 15 stp
Course content
Emnet gir en teoretisk og praktisk gjennomgang av hvordan en utvikler kvalitetsmessige forskningsdesign, som kan anvendes i utforskning av relevante temaer innen opplæring i grunnskolen.
Emnet skal være en integrert del av masterprosjektet og fungere som en start på masteroppgaven. I løpet av emnet skal en formulere sin egen problemstilling og lage en prosjektplan. Prosjektplanen inkluderer å utvikle en strategi (design) for gjennomføring av prosjektet, samt lage en plan for metodebruk, både for datainnsamling og analyse.
Emnet vil vektlegge forskningsetikk og dermed identifisere og drøfte relevante etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosessen. Gjennom fagbegreper som validitet, reliabilitet, generalisering og andre begreper som kan være aktuelle for forskningsfeltet, vil studentene kunne vurdere kvaliteten på eget og andres forskningsdesign.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om:
- hvordan få oversikt og vurdere relevant litteratur på et aktuelt tema, inkludert litteratursøk og kildekritikk
- hva som definerer et godt forskningsspørsmål
- ulike forskningsstrategier
- ulike metoder for datainnsamling
- ulike metoder for analyse
- ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
- forskningsetikk
- kvalitet på et forskningsdesign
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- skaffe seg oversikt over og kritisk systematisere relevant litteratur og på bakgrunn av dette kunne utvikle og formulere et presist og avgrenset forskningsspørsmål
- plassere eget og andres forskningsspørsmål og forskningsdesign vitenskapsteoretisk, og begrunne denne plasseringen
- utvikle hensiktsmessig forskningsdesign med utgangspunkt i et forskningsspørsmål og vurdere hvilken forskningsstrategi som er mest hensiktsmessig å anvende
- anvende hensiktsmessige metoder for datainnsamling og analyse og velge de som er mest hensiktsmessige for å finne svar på eget forskningsspørsmål
- identifisere og drøfte ulike etiske problemstillinger som må tas hensyn til gjennom forskningsprosessen i sin helhet
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- oppdatere seg på relevant litteratur innen et valgt tema, og på bakgrunn av dette kunne utvikle og formulere gode og avgrensede forskningsspørsmål
- utvikle kvalitetsmessige forskningsdesign, som kan anvendes i utforskning av relevante temaer innen opplæring i grunnskolen
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger som må tas hensyn til i egen og andres forskningsprosess
- vurdere kvaliteten på eget og andres forskningsdesign
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Problemstilling | Approved – not approved | |
Prosjektplan | Approved – not approved | |
Respons | Approved – not approved | |
Tilstedeværelse | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Presentere problemstilling for masteroppgaven og gi respons til andre studenter på deres problemstilling
- Gi respons til andre studenter på deres prosjektplan
- Innlevering av utkast til prosjektplan som inneholder problemstilling, strategi for prosjektet, metode for datainnsamling, metode for analyse og en redegjørelse for sammenhengen mellom disse. Inntil 2000 ord.
- 70 % obligatorisk deltakelse på undervisning