spring 2024
LOG-3201 Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjons-forstyrrelser - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonforstyrrelser tar for seg teoretisk, evidensbasert og praktisk forståelse for ulike typer utviklingsmessige STK-forstyrrelser og lese- og skrivevansker. Emnet gir kunnskaper og ferdigheter om logopedens rolle i logopedisk arbeid, inkludert transkripsjon, veiledning og samarbeid med aktuelle aktører. To uker praksis inngår i emnet. Temaer i emnet:

  • Kommunikasjon i relasjonelt perspektiv
    • Atypisk kommunikasjon og interaksjon
    • ASK
  • Utviklingsmessige språk- og språklydsforstyrrelser
    • Nevrologiske og kognitive faktorer
    • Kjennetegn ved ulike typer STK-forstyrrelser
    • Kartlegging og tiltak
  • Lese- og skrivevansker
    • Funksjon, årsaker, kartlegging og tiltak
  • Transkripsjon
    • Samtaleanalyse (SA) av språk-talevansker og atypisk kommunikasjon
    • Fonologisk- og fonetisk transkripsjon. Sistnevnte ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA).
  • Praksis
    • Par-praksis (observasjon og deltakelse) i to uker á 25 timer hos logoped som arbeider med barn med språk- og språklydsvansker.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • Ulike STK-vansker og sentrale kartleggingsverktøy og tiltak for disse.
  • Transkripsjon og analyse av STK-forstyrrelser.
  • Aktuelle samarbeidspartnere for veiledning og tverrfaglig arbeid.
  • Kjennskap til relevant lovverk.

Ferdigheter

Studenten skal ha ferdigheter i å:

  • Vurdere og begrunne valg av kartleggingsverktøy og tiltak for utviklingsmessige STK-forstyrrelser og lese- og skrivevansker.
  • Transkribere og analysere språkdata.
  • Lese fagtekster og skrive rapporter.
  • Redegjøre for relevante mål, planlegging, gjennomføring og evaluering fra praksis (observasjon og egen aktivitet).

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne reflektere og forstå sammenhenger og kompleksitet mellom logopedisk teori, empiri og praksis som er relevant for logopedisk arbeid med utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsforstyrrelser.


Language of instruction and examination

Primært norsk, men svensk, dansk og engelsk kan forekomme.

Teaching methods

Forelesninger og studentaktive læringsformer. Emnet er samlingsbasert med to samlinger á fire dager. Parvis praksis i to uker i opplæringssektoren med kommunal eller privatpraktiserende logoped.

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 31.01.2024 08:15
1 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

80 % oppmøte på undervisning Approved – not approved
Refleksjonsnotat praksis Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og øvrige aktiviteter.
  • 1 refleksjonsnotat fra praksis, relatert til relevant teori. Omfang på 2000 ord.

More info about the oral exam

Muntlig gruppe-eksamen: Planlegge og om gjennomføre 1t undervisning om barn med STK-forstyrrelser til (reelle eller fiktive) barnehage- eller grunnskolelærerstudenter

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic