spring 2025
LOG-3204 Ervervede språkvansker og dysfagi - 20 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

LOG-3200 Språk og språkvansker

Course content

Emnet tar for seg ulike former for ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker og svelgevansker, og mulige behandlingsmetoder knyttet til dem. 3 uker praksis i sykehus eller rehabiliteringssenter, optimalt 2 uker om afasi og 1 uke om dysfagi.

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Nevrologi og fysiologi relatert til emnet
  • Nevrologiske tilstander som fører til ervervede språk-, tale-, og kommunikasjonsforstyrrelser
  • Afasi og følgetilstander
  • Afasi og flerspråklighet
  • Kartlegging og behandling av afasi og følgetilstander
  • Traumatisk hjerneskade
  • Sosiale kommunikasjonsvansker
  • Samtaleanalyse, ASK og kommunikasjonsstrategier
  • Dysfagi/svelgevansker hos barn og voksne

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Ulike typer språklige utfall og andre følgetilstander etter hjerneskade, og hvordan skadens art og omfang kan ha betydning for språklig rehabilitering
  • Kjennetegn, kartlegging og behandling/tilrettelegging av nevrologiske tilstander som fører til ervervede språk-, tale-, og kommunikasjonsforstyrrelser
  • Følgetilstander ved afasi, kartlegging og behandlingsmåter.
  • Afasi og flerspråklighet.
  • Dysfagi/svelgevansker hos barn og voksne: fysiologi, ulike undersøkelsesmetoder, tilrettelegging/behandling, og sosiale konsekvenser.
  • Andre ervervede hjerneskader, som f.eks. ALS, Parkinson, demens.
  • Kjenne til Helsepersonelloven og andre retningslinjer som er relevant for logopedisk og tverrfaglig arbeid med emnets temaer.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Kartlegge, analysere og klassifisere afasi, dysfagi/svelgevansker og andre ervervede hjerneskader.
  • Reflektere, beskrive og gjennomføre logopediske tiltak for behandling av afasi, dysfagi/svelgevansker, og andre ervervede hjerneskader.
  • Vurdere og igangsette tiltak for følgevansker, inkludert tverrfaglig samarbeid.
  • Forstå og vurdere logopediske tiltak etter kliniske vurderinger og medisinske rapporter.
  • Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens bakgrunn, interesser og kontekst.
  • Implementere lovverk, etiske retningslinjer og evidensbasert kunnskap i praktisk logopedisk arbeid.

Language of instruction and examination

Primært norsk, men svensk, dansk og engelsk kan forekomme.

Teaching methods

Undervisningen er samlingsbasert med fire samlinger á fire dager.

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 7 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Oppmøte på undervisning Approved – not approved
Spørreundersøkelse Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Gruppearbeid (2-3 stud. per gruppe): Utarbeide og gjennomføre en «5-på-gata» spørreundersøkelse med 3-5 spørsmål om afasi og svelgevansker. Presentasjon for medstudenter.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic