autumn
2024
MUS-2004 Musikk og drama i barnehage - 30 stp
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- om dramaturgi og musikkens elementer
- om barns dramatiske og musikalske utvikling
- om sentrale drama- og musikkpedagogiske metoder
Ferdigheter:
- kan utrykke seg estetisk ved bruk av kropp og stemme
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikk- og dramaaktiviteter for og med barn
- kan arbeide tverrfaglig med drama og musikk i barnehagen
- kan legge til rette for barns musikk- og teateropplevelser
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med musikk og drama i barnehagen
- kan legitimere musikk- og dramafagets plass i barns liv
- kan diskutere barns estetiske læring og utvikling
Teaching methods
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene er varierte, med ulike øvelser, veiledning, forelesninger, gruppearbeid og utprøvinger.Deler av undervisningen er oppdelt i fagspesifikke deler, mens noe er tverrfaglig organisert. Det fagdidaktiske perspektivet integreres i alle hovedområder.
Emnet er i stor grad prosessorientert og basert på kollektive arbeidsformer. Det forutsettes aktiv deltakelse i all undervisning, samt selvstudium med litteratur oppgaveløsning mellom samlingene.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnets plass i profesjonen. I praksis skal studenten delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Examination
Examination: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 4/10 | 10 Minutter | A–E, fail F |
Praktisk eksamen | 6/10 | 25 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
70 % deltakelse i undervisning | Approved – not approved | ||
Planleggeing/gjennomføring av 1 konsert/forestilling | Approved – not approved | ||
3 samlingsstunder | Approved – not approved | ||
Godkjent praksis | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Arbeidskrav i forbindelse med praksis i barnehage, vurderes og godkjennes av praksislærer. Godkjent praksis innebærer:
- Studenten skal ha lederansvar (i 5 dager) på avdeling/base i løpet av praksisperioden - avtales med praksislærer
- Deltagelse på praksisforberedende møte og planlegging av praksisperioden i samråd med praksislærer
- Ferdigstilling av utviklingsmål og gjennomføring av informasjonsmøte for medarbeidere
- Møte forberedt til avtalt veiledning
- Planlegging og gjennomføring av minimum to musikk- og dramaaktiviteter. Plan og evaluering skriftliggjøres
- 100 % tilstedeværelse i praksis