spring
2025
MUS-3303 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp
Objective of the course
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for pedagogisk forskning
- Innsikt i pedagogiske forskningsmetoder, inkludert både kvalitative, kvantitative og historiske tilnærminger
- Inngående kunnskap om forskningsetikk og forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter:
- Kunne formulere problemstillinger for å utvikle pedagogiske forskningsprosjekter
- Kunne anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur i utvikling av et forskningsprosjekt
- Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier i utdanningsforskning
- Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og produksjon av kvalitative data
Generell kompetanse:
- Kunne vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte
- Kunne analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen
- Kunne utvikle et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- Kunne gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 15.04.2025 14:00 (Hand in) | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Muntlig fremlegg | Approved – not approved | |
Prosjektbeskrivelse og presentasjon | Approved – not approved |