autumn
2025
PED-0100 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk - 10 stp
Course content
Emnet gir en første innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, og skal motivere og forberede studenter for videre studier i ett av fagfeltene.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om ulike temaer innen pedagogisk og spesialpedagogisk teori og deres vitenskapelige forankring. De skal også få et innblikk i fagfeltenes bruksområder i oppvekst, utdanning og i andre samfunnsmessige kontekster. Dette skal gi studentene et utgangspunkt for kritisk refleksjon og undring omkring teoretiske, praktiske og etiske problemstillinger. Emnet belyser mangfold i ulike samfunnskontekster og studentene gis en oversikt over viktige kunnskapsområder som sosialisering, læring, undervisning og inkludering.
I emnet inngår et nettkurs i informasjonskompetanse.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- teorier om læring, kunnskap, sosialisering og undervisning.
- ulike gruppeprosesser i pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid.
- pedagogikkens og spesialpedagogikkens historie, ulike teorier, begreper og deres vitenskapelige forankring.
- forskningsmetoder og noen sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger innen pedagogikk og spesialpedagogikk.
- ulike pedagogiske og spesialpedagogiske intensjoner om inkludering og mangfold i dagens samfunn.
- strukturelle faktorer som bidrar til ulikhet, og konsekvensene dette får for enkeltindivider.
- hva som kjennetegner kildekvalitet i faglige og profesjonelle sammenhenger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere omkring og drøfte problemstillinger innen pedagogiske og spesialpedagogiske fagområder gjennom bruk av forskningslitteratur.
- delta i gruppearbeid om faglige tema.
- anvende vitenskapelige arbeidsmåter og metoder.
- oppfylle krav til akademisk skriving ved å finne, vurdere og henvise til fagstoff og bruke dette til å belyse en problemstilling
- identifisere relevante KI-verktøy, vurdere deres nytte i arbeid med kilder og skriving, og anvende dem på en etisk og effektiv måte.
- utforme en akademisk poster og forklare det faglige innholdet.
- beherske muntlig presentasjon av fagstoff i gruppe.
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere pedagogiske og spesialpedagogiske erfaringer, tanker og ideer med bakgrunn i pensum og annet relevant fagstoff.
- kan forstå den vitenskapelige og historiske forankringen av pedagogikk og spesialpedagogikk som fag.
- kan uttrykke seg skriftlig på en akademisk måte.
- kan delta i faglige drøftinger sammen med medstudenter på en etisk bevisst måte.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 1 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Kurs i informasjonskompetanse | Approved – not approved | |
Refleksjonsnotat | Approved – not approved |
More info about the oral exam
Muntlig gruppeeksamen med individuell karakter. Gruppen skal utforme en akademisk poster ut fra oppgitt tema. Posteren skal presenteres muntlig. Det skal redegjøres for hvert av gruppemedlemmenes bidrag i arbeidet med posteren.
Gruppen skal bestå av inntil 4 studenter.
1 uke forberedelse før muntlig presentasjon.