autumn 2024
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Emne kan tas som valgemne i bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv 10 stp

Course content

Undervisningen vil gi en innføring i temaene:

  • begrepene læring og lærevansker.
  • ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
  • spesifikke lærevansker som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker
  • generelle lærevansker som utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser
  • sosiale og emosjonelle vansker
  • syns- og hørselstap.

Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper om:

  • ulike lærevansker hos barn og unge
  • ytringsformer, omfang og årsaksforhold av ulike lærevansker
  • forebygging av og tiltak for ulike lærevansker
  • sentrale begreper knyttet til lærevansker 
  • Sentrale lov og avtaleverk

Ferdigheter:

  • kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
  • kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
  • Kunne utarbeide tiltaksplan knyttet til lærevansker

Kompetanse:

  • gjøre rede for og kritisk diskutere lærevansker og individuelle behov.
  • planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i fagfeltet

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisning der forelesning, seminarer og studentaktive læringsformer inngår.

Examination

Examination: Date: Weighting: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 20.11.2024 09:00 (Hand out)
22.11.2024 13:00 (Hand in)
1/2 2 Dager A–E, fail F
Muntlig eksamen 1/2 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Individuell skriftlig innlevering Approved – not approved
Tiltaksplan Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Individuell skriftlig innlevering over oppgitt tema, om lag 1200 ord
  • Utarbeide og faglig og etisk begrunne en tiltaksplan for en valgt lærevanske, gjøres i gruppe. Lengde 2400-2800 ord.

Hjemmeeksamen er en 48 timers gruppeeksamen.


More info about the oral exam

  • Individuell muntlig eksamen, med vekt på hjemmeeksamen og pensum

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic