spring
2026
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp
Course content
Undervisningen vil gi en innføring i temaene:
- begrepene læring og lærevansker.
- ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
- spesifikke lærevansker som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker
- generelle lærevansker som utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser
- sosiale og emosjonelle vansker
- syns- og hørselstap.
Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper om:
- ulike lærevansker hos barn og unge
- ytringsformer, omfang og årsaksforhold av ulike lærevansker
- forebygging av og tiltak for ulike lærevansker
- sentrale begreper knyttet til lærevansker
- Sentrale lov og avtaleverk
Ferdigheter:
- kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
- kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
- Kunne utarbeide tiltaksplan knyttet til lærevansker
Kompetanse:
- gjøre rede for og kritisk diskutere lærevansker og individuelle behov.
- planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i fagfeltet
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv (VÅR 2026)Examination
| Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
|---|---|---|---|---|
| Hjemmeeksamen | 04.05.2026 09:00 (Hand out) 06.05.2026 09:00 (Hand in) |
4/10 | 48 Timer | A–E, fail F |
| Muntlig eksamen | 6/10 | 30 Minutter | A–E, fail F | |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
| Individuell skriftlig innlevering | Approved – not approved | |||
| Tiltaksplan | Approved – not approved | |||