spring
2025
PED-3037 Spesialpedagogisk refleksjon og praksis - 10 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
PED-3037F Spesialpedagogisk refleksjon og praksis 10 stpPED-3038 Praksis og refleksjon knyttet til spesialpedagogisk rådgivning og veiledning 10 stp
Course content
Emnet gir en innføring i ulike måter å observere og kartlegge individers læringsmiljø og læringsforutsetninger. Studentene gjøres kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden, og samarbeidet mellom de ulike instanser.
På alle praksissteder vil rådgivningsvirksomhet på individ ¿ og /eller systemnivå stå sentralt. Studentene vil i sin praksis skal få erfaring med oppgaver knyttet til rådgivning, veiledning og konsultasjon på individ-, gruppe- og systemnivå. Grunnlagstenkning og perspektiver danner plattform for de ulike arbeidsmåter / metoder, og kunnskap om dette er viktig i refleksjonsprosessen rundt valg av arbeidsmåte. Studentene kan i samarbeid med veileder, gjennomføre rådgivnings- og veiledningsoppgaver. Dette kan blant annet inkludere selvstendig utredningsarbeid som grunnlag for rådgivningsarbeid, og kan også inneholde beskrivelse av tiltak.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- (Spesial-)pedagogisk kartlegging og rapportskriving.
- Relevante kartleggingsverktøy.
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden og lovverket bak en henvisning til PPT, BUP, Habiliteringstjenesten og/eller Statped.
- Ulike arbeidsformer benyttet i spesialpedagogiske institusjoner, herunder også veilednings- og rådgivningsteorier.
- Spesialpedagogisk grunnlagstenkning og perspektiver
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan:
- Forstå og delta i drøftinger av innholdet i søknader og henvisninger.
- Reflektere over, og begrunne valg av metode/arbeidsmåte i den konkrete situasjonen.
- Delta i rådgivningsoppgaver overfor foreldre/foresatte og pedagogisk personale.
- Samarbeide med foreldre/foresatte, fagpersonell og administrativt personale.
- Utføre forebyggende spesialpedagogisk arbeid.
- Kjenne prinsipper for å skrive rapport med fokus på tiltak og oppfølging.
Teaching methods
Undervisningen er delt opp i 12 dager praksisutplassering og fire samlingsdager fordelt i for- og etterkant av ordinær praksisperiode. Seminarsamlingen er obligatorisk og kan være nettbasert. Det totale undervisningsomfanget knyttet til refleksjonsdagene er på rundt 30 timer, fordelt på forelesninger og seminarer med praktiske øvelser.
15 timer må settes av til rene veiledningstimer mellom praksisveileder og student. Praksisukene betraktes som vanlige arbeidsuker. Studentene bør få innblikk i arbeidshverdagen på praksisstedet. De 15 veiledningstimene i praksisperioden skal konsentreres innen områder som veileder finner nødvendig. Studenten skal være aktiv i forhold til veiledningstimene og velge ut enkelte situasjoner eller problemstillinger som han/hun ønsker å ta opp.
For noen praksisveiledere kan det være nødvendig å være sammen med studenten det meste av praksisperioden. Dette kan særlig være tilfelle der det dreier seg om sårbare elever/klienter.
Praksisen kan for eksempel gjennomføres ved en Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Habiliteringstjeneste for barn og unge, Statped, spesialpedagogiske kompetansesentra, eller ved en barnehage/skole som har den nødvendige kompetanse innenfor fagfeltet.
Studenter som skal i praksis må undertegne taushetserklæring.
Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert andre år.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 14.04.2025 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Obligatorisk tilstedeværelse | Approved – not approved | |
Refleksjonsnotater | Approved – not approved | |
Godkjent praksis | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- Tilstedeværelse på 90% av praksis og 80% av undervisningssamlinger.
- 3 refleksjonsnotat på ca. 2 A4-sider hver.
- Praksisveileder har godkjent praksis på grunnlag av utfylt vurderingsskjema. Vurderingen på praksisskjema skal inneholde en vurdering av studentens ulike arbeidsformer og hvordan de ulike arbeidsformene ble knyttet til det spesialpedagogiske felt. Ved ikke godkjent praksis må ny praksisperiode avtales med praksiskonsulent.