autumn 2024
PED-3039 Rådgivning og samarbeid - 10 stp

Type of course

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk, campus Alta/Tromsø. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Course content

Emnet skal forberede deg i rollen som spesialpedagogisk rådgiver. Emnet vil gi innsikt og forståelse for ulike teorier og prosesser knyttet til rådgivning og veiledning. Fokus legges på ulike modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling i spesialpedagogisk arbeid. Det vil bli gitt innsikt i samarbeid med foreldre og i tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid. Emnet skal forberede deg til å gjennomføre ulike spesialpedagogiske rådgivningsprosesser og å kunne følge opp utredningsarbeid i praksisfeltet. Jus- og etikk knyttet til samarbeid samt etiske utfordringer i rådgiverrollen vil bli vektlagt.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

  • Teorier, modeller og etiske utfordringer knyttet til samarbeid, rådgivning og veiledning på det spesialpedagogiske feltet.
  • planlegging og gjennomføring av spesialpedagogisk rådgivning og samarbeid i lys av nasjonal og internasjonal forskning.
  • systemrettet arbeid, sakkyndighetsvurdering og bruk av IOP som styringsredskap i spesialundervisning.
  • hvilke muligheter og barrierer som ligger i samarbeid med foreldre og andre tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og ulike tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsprosesser.
  • gjøre rede for praksisen i systemrettet arbeid.
  • samarbeide om utvikling av sakkyndige rapporter, samt utforming, bruk og evaluering av IOP.
  • reflektere kritisk rundt eksisterende teorier og modeller innenfor samarbeids- og rådgivningssamtaler    

Kompetanse

Studenten kan:

  • grunnleggende teknikker og strategier som er viktige i samarbeids- og rådgivningsoppgaver.
  • forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
  • planlegge og gjennomføre sakkyndighetsarbeid og rådgivningssamtaler innen spesialpedagogiske problemstillinger.
  • delta i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid innen spesialpedagogiske problemstillinger.  

Language of instruction and examination

Norsk med noe engelskspråklig litteratur.

Teaching methods

Det vil bli gitt digital undervisning i all hovedsak.

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 16.12.2024 09:00 (Hand out)
20.12.2024 14:00 (Hand in)
1 Uker A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Fremmøte på undervisning Approved – not approved
Individuelt refleksjonsnotat Approved – not approved
Skriftlig rapport Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • 80 % fremmøte på samlingene.
  • Individuelt refleksjonsnotat om egenvurdering i samarbeid og rådgivning.
  • Skriftlig rapport fra rådgivningsøvelser i små grupper.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic