autumn
2025
PED-3056 Utvikling og relasjoner - 10 stp
Course content
Emnet gir en fordypning i relasjonelle perspektiver på utvikling, læring, motivasjon og selvoppfatning knyttet til utdanning, arbeid og fritid. Temaene drøftes i lys av utvalgte teorier og relevant forskning. Emnet sikter mot å gi studentene et teoretisk grunnlag for å tematisere utvikling og læring med utgangspunkt i pedagogiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har avansert kunnskap om:
- hvordan selvoppfatning, læring og utvikling påvirkes av oppvekstbetingelsene.
- betydningen av sosial klasse og kulturforskjeller for pedagogisk virksomhet
- hvordan felleskap og utenforskap oppstår og vedlikeholdes i og utenfor institusjoner
Ferdigheter
Studenten skal:
- anvende teori og empiriske studier for å analysere hvilken betydning skole og utdanning har for barn og unges sosialisering og oppvekst
- kunne reflektere i forhold til egne holdninger og atferd
- engasjere seg og kommentere medstudenters tekster og/eller fremlegg på en konstruktiv måte
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- drøfte og analysere oppvekst - og utdanningsspørsmål i lys av relevant teori og empiri.
- anvende pedagogisk-sosiologiske teorier og begreper i skriftlig og muntlig fremstilling
Schedule
Examination
| Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | 25.11.2025 09:00 |
5 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
| Skriftlig tekst | Approved – not approved | ||
| Skriftlig tekst | Approved – not approved | ||