autumn 2023
PED-3102 Kartlegging og testforståelse - 10 stp

Type of course

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne, da med søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.

Course content

Emnet gir en oversikt over og kunnskap om ulike kartleggingsmetoder for å få bedre innsikt i barn og unges utviklingsnivå, læreforutsetninger og læringsmiljø. En tidlig kartlegging gir mulighet for tidlig identifisering av barn i risikosonen og mulighet til å igangsette adekvate tiltak i miljøet. I emnet får du innsikt i oppbygging av- og ulike sider ved bruk av kartleggingsmetoder. Hvordan man tolker resultater, formilder- og bruker disse i det spesialpedagogiske arbeidet vil også vektlegges.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: 

Kunnskapsmål: 

Studenten har: 

  • Kunnskap om det teoretiske grunnlaget for ulike kartleggingsmetoder samt testteori. 
  • Kunnskap om ulike pedagogiske kartleggingsmetoder som observasjon, samtale/intervju, logg, notater og standardiserte tester. 
  • Kunnskap om tolking av ulike kartleggingsresultater/testprofiler og hvordan disse kan brukes i å utarbeide tiltak for barn og unge. 
  • Kunnskap om innhold, oppbygging og bruk av standardiserte tester. 
  • Kunnskap om dynamisk bruk av tester for å finne og utnytte barns utviklingspotensial.  

Ferdighetsmål: 

Studenten kan 

  • Analysere og etisk vurdere ulike kartleggingsverktøy- og metoder. 
  • Tolke utvalgte testresultater som grunnlag for spesialpedagogisk tilpasning og i utvikling av tiltak som gir mestringsopplevelse og bygger på barnets styrker. 
  • Supplere individuelle utredninger med kartlegging av læringsmiljø og fysiske omgivelser.  
  • Planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ut fra en gjennomført kartlegging. 
  • Diskutere og vurdere ulike forebyggingsstrategier ut fra kartlegging.  

Generell kompetanse: 

  • Kunne kritisk vurdere bruk av kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk utredningsarbeid. 
  • Kunne kartlegge og vurdere faktorer på individ- og systemnivå som kan innvirke på barns utvikling, læring og inkludering.    
  • Kunne reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i bruk av kartlegging og testing i spesialpedagogisk arbeid. 
  • Kunne diskutere og reflektere over den faglige og etiske siden ved formidling av kartleggingsresultater til foreldre, barn og barnehage/skole. 

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen er samlingsbasert og digital.  Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 13.11.2023–17.11.2023 1 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Oppmøte Approved – not approved
Planlegge og gjennomføre utredningsarbeid Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Obligatoriske arbeidskrav 

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Obligatorisk oppmøte (80 %) Godkjent/ikke godkjent Ved framlagt legeerklæring kan fravær på én dag godkjennes, mot at studenten leverer en kompensasjonsoppgave med omfang på 1000-1200 ord (ca tre sider). Oppgavetekst gis av faglærer. 
  • Planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ut fra en gjennomført kartlegging med omfang på 1200-1500 ord. Godkjent/ikke godkjent 

More info about the oral exam

Muntlig eksamen med forberedelsestid - tolking av testresultater og forslag til tiltak.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic