autumn 2024
PFF-2021 Samfunnsfagsdidaktikk - 5 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk på lektorutdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp

Course content

Emnets innhold

I emnet blir det gitt en innføring i samfunnsfagsdidaktikk som tar sikte på å gjøre studentene kjent med skolefaget samfunnsfag med hovedvekt på følgende temaer:

  • Fagets historie, fagets egenart og legitimitet
  • Læreplan og grunnleggende ferdigheter i faget både på ungdomstrinn og videregående nivå
  • Vurdering i faget
  • Nøkkelbegrep i faget, også tilknyttet et mangfoldsperspektiv
  • IKT i samfunnsfaget
  • Kunnskapssyn i lærebøker og undervisning
  • Læringsstrategier og varierte arbeidsmåter

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Fagets kompleksitet, legitimitet og formål.
  • Analysere læreplan
  • Sentrale begrep innenfor det fagdidaktiske feltet
  • Vurderingsformer og vurderingsprinsipper i faget
  • IKT og faget
  • Hvilket kunnskapssyn som dominerer lærebøker og i undervisning
  • Noen læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Vurdere og drøfte fagets kompleksitet, legitimitet og formål
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og vurdering i samfunnsfag
  • Anvende og drøfte fagdidaktiske nøkkelbegrep
  • Være i stand til å benytte IKT i egen undervisning, og forstå og drøfte IKT sin rolle i faget
  • Er i stand til å bevisst anvende læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget og drøfte formål med variasjonen
  • Kunne vurdere kritisk lærebøker og undervisning og drøfte dets betydning for faget

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.


Examination

Examination: Date: Grade scale:
Muntlig eksamen 04.12.2024–06.12.2024 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Muntlig presentasjon Approved – not approved
Oppmøte Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Muntlig presentasjon på inntil 15 min over oppgitt tema
  • Obligatorisk oppmøte
  • Bestått praksis 3.studieår

More info about the oral exam

Oppgitt tema 24 timer før. Studenten forbereder muntlig presentasjon basert på oppgitt tema. Muntlig 25 minutter, 10 minutts presentasjon og 10-15 minutts samtale

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic