autumn
2024
PFF-2025 Norskdidaktikk - 5 stp
Course content
I emnet blir det gitt en innføring i norsk fagdidaktikk som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget norsk med hovedvekt på følgende temaer:
- Faghistorie og læreplan
- Tekstforståelse og tekstskaping
- Lese- og skrivestrategier
- Oppgavedesign og vurdering
- Bruk av IKT/ digitale verktøy i norskfaget
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Norskfaget i historisk perspektiv, herunder kunnskap om hvordan norskfaget har utviklet seg
- Fagets legitimitet og posisjon i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens norskfag
- Sentrale teorier innenfor lese- og skrivedidaktikk
- Oppgavedesign og utfordringer knyttet til dette
- Kunnskap om et utvalg summative og formative vurderingspraksiser i norskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Reflektere over styringsdokumenter for norskfaget i forhold til fagtradisjoner og fagutvikling
- Anvende faglig kunnskap i analysering, tolkning og vurdering av ulike typer tekster som brukes og produseres i norskfaget
- Anvende ulike metoder i lese- og skriveopplæringa og legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangrer og medium
- Finne, vurdere og anvende fagdidaktisk teori og relevant fagstoff i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen og andres undervisning
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 25.11.2024 09:00 |
6 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Muntlig presentasjon | Approved – not approved | ||
Oppmøte | Approved – not approved |