autumn
2024
PFF-2027 Historiedidaktikk - 5 stp
Course content
Historiefagets egenart og legitimitet
Læreplan for skolefaget og læringsstrategier med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter
Kontekstualisering, historisering og fagets sannhetspretensjon
Historiebevissthet og historiebruk knyttet til identitet og etnisk mangfold
Historiefaget som dannelsesfag
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Studenten skal kjenne til historiefagets egenart og ulike tilnærminger til historiefaget i klasserommet.
- Studenten kunne redegjøre for problemfeltet mellom faghistorie og skolehistorie i lys av læreplanens dannelsesperspektiv for faget.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne anvende sentrale historiefaglige og fagdidaktiske begreper som kildekritikk, historiebevissthet og historiebruk i egen undervisningsplanlegging
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 02.12.2024–03.12.2024 | 30 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Oppmøte | Approved – not approved | ||
Kort faglig presentasjon | Approved – not approved |
More info about the oral exam
Rundebordssamtale hvor 3-5 studenter sammen drøfter høstens pensum, undervisningen og praksiserfaringer.
Hver student ved bordet trekker ett tema og redegjør for sin kunnskap om dette tema hvorpå alle rundt bordet får anledning til å være med i samtalen. Hvert tema vil ta 10-15 minutter. Samtalen styres av sensorene og studentene evalueres individuelt basert på deltakelse og bidrag til kunnskapsfelleskapet.