spring 2025
PFF-3021 Samfunnsfagsdidaktikk - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på i lektorutdanning 8-13 som har sosiologi som fag 1 eller 2 og studenter med samfunnsfag som fag 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatory prerequisites

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2021 Samfunnsfagsdidaktikk

Course content

I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:

  • Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder, også tilknyttet grunnleggende ferdigheter
  • IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
  • Medborgerskapsbegrepet og demokrati
  • Subjektivitet i faget, også tilknyttet vurdering
  • Konfliktfylte tematikker i faget, også i tilknytning læreplan
  • Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
  • medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
  • viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
  • bevissthet om subjektiviteten i faget
  • konfliktfylte aspekter ved faget
  • mangfold i klasserommet og faget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
  • være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
  • benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
  • være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
  • ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
  • analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Semesteroppgave 02.06.2025 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Muntlig presentasjon og aktiv tilbakemelding på medstudenters presentasjon Approved – not approved
Obligatorisk deltakelse undervisning Approved – not approved
Bestått praksis 4.studieår Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Muntlig presentasjon og aktiv deltakelse på medstudenters presentasjon.
  • Obligatorisk deltakelse
  • Bestått praksis 4.studieår

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic