spring
2025
PFF-3024 Religionsdidaktikk - 10 stp
Type of course
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som tar religionsvitenskap som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Course content
Emnet bygger videre på emnet PFF-2024 Religionsdidaktikk og gir en dypere innsikt i religionsdidaktikk. I dette emnet knyttes religionsundervisning i skolen og religionsdidaktikk til offentlige og politiske debatter, og til media og populærkultur som premissgivere for hvordan fagene forstås som kunnskaps- og/eller dannelsesfag. Emnet gir også innsikt i debatter om ulike forventinger og funksjoner som tilskrives religionsfaget i skolen. I forlengelse av dette tematiseres også konfliktperspektiver og religionskritikk i religionsundervisningen. Det legges også vekt på en drøfting av rollen som religionslærer, samt et komparativt internasjonalt utblikk på ulike modeller for religionsundervisning i andre land. Emnet legger vekt på kritisk og analytisk tenkning, samt teoretisk og praktisk problemløsing.Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om nyere teoriutvikling i religionsvitenskapelig fagdidaktikk, herunder hvordan offentlig debatt, media og populærkultur setter premisser for religionsundervisningen i skolen
- inngående kunnskap religionsfagenes historie og forventninger og funksjoner som har vært tilskrevet religionsfagene i fortid og nåtid, herunder forståelser av fagene som dannelsesfag
- avansert religionsfagene i skolen, og kan anvende denne kunnskapen til en profesjonsetisk refleksjon om religionslærerrollen i lys av religionsvitenskapelig teori
- inngående kunnskap om mangfold, samisk innhold og urfolkstematikk i læreplanene for religionsfagene.
- kunnskap ulike modeller for religionsundervisning i en internasjonal sammenheng
- kunnskap om bruk av læringsteknologi, IKT og dataspill i religionsundervisningen i skolen
- inngående kunnskap konfliktperspektiver og religionskritikk og kan knytte de til religionsdidaktiske problemstillinger
- kunnskap religionsdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- kan analysere hvordan offentlig debatt, media, populærkultur og læringsteknologi setter premisser for religionsundervisningen i skolen, og anvende dette i teoretiske refleksjoner over praksiserfaringer
- anvende og analysere hvordan offentlig debatt, ulike arbeidsmåter og læringsteknologi i skolen påvirker lærerrollen i religionsfaget
- analysere og drøfte samisk innhold i religionsfagene med henblikk på representasjon av religion og kultur i læreplaner og læremateriell
- drøfte trekk ved utviklingen av religionsfaget i Norge i et komparativt internasjonalt perspektiv, med henblikk på analysere ulike funksjoner og forventninger som knyttes til religionsfag i skolen
- analysere og anvende konfliktperspektiver og ulike former for religionskritikk som didaktisk grep i refleksjon over undervisning
- kritisk drøfte religionsdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid, samt kunne formulere, gjennomføre og evaluere egne prosjekter
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Examination
Examination: | Grade scale: |
---|---|
Muntlig eksamen | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|
Presentasjon | Approved – not approved |
Respons | Approved – not approved |
Tilstrekkelig deltakelse på undervisningen | Approved – not approved |
Praksis 4. studieår | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- muntlig presentasjon (10-15 min) av undervisningseksempel fra praksis, og kunne reflektere over dette i lys av religionsdidaktisk teori
- respons (5-10 min) på en medstudents presentasjon av undervisningseksempel med grunnlag i religionsdidaktisk teori og erfaringer
- obligatorisk deltakelse i 80 % av undervisningen i emnet
- bestått praksis 4. studieår