spring
2026
PFF-5030 Samfunnsfagsdidaktikk - 7.5 stp
Course content
I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:
- Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder, også tilknyttet grunnleggende ferdigheter.
- IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati
- Subjektivitet i faget, også tilknyttet vurdering.
- Konfliktfylte tematikker i faget, også tilknyttet læreplan
- Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
- Viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
- Bevissthet om subjektiviteten i faget
- Konfliktfylte aspekter ved faget
- Mangfold i klasserommet og faget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
- Være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
- Benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
- Være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
- Ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
- Analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling
Teaching methods
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Schedule
Examination
| Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
|---|---|---|---|
| Hjemmeeksamen | 15.05.2026 09:00 (Hand out) 22.05.2026 14:00 (Hand in) |
1 Uker | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
| Presentasjon og kommentarer på gruppeveiledning | Approved – not approved | ||
| Oppmøte | Approved – not approved | ||
| Oppmøte til veiledning | Approved – not approved | ||