autumn
2025
PSY-1202 Psykologisk metodologi - 10 stp
Objective of the course
Et sentralt kjennetegn ved moderne psykologi er at fagets teorier og forståelsesmodeller er forankret i en vitenskapelig tenkning og empirisk forskning. For å oppnå en solid og moderne, forskningsbasert forståelse av atferd og mentale prosesser, er det avgjørende å ha kunnskap og fortrolighet med psykologiens metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk, forskningsintervjuer og ulike metoder for databehandling.
Dette emnet er derfor utviklet for å gi studenter i psykologi en grunnleggende innføring i de mest sentrale metodologiske konseptene og prinsipper som danner fundamentet for psykologisk forskning.
Hovedmålet med emnet er å introdusere studentene for disse begrepene og prinsippene, samtidig som det legges til rette for refleksjon og diskusjon om hvordan de anvendes i praksis.
Etter å ha fullført og bestått emnet, skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Beskrive den vitenskapsteoretiske forankring til kvantitativ og kvalitativ metode
- Gjøre rede for sentrale trekk ved den historiske utviklingen av forskningsmetoder i psykologi
- Forklare viktige vitenskapelige begreper, f.eks. måling, begrep, teori, validitet og reliabilitet
- Gjenkjenne grunnleggende statistiske metoder inkludert beskrivende statistikk og slutningsstatistikk
- Beskrive viktige design: Beskrivende, relasjonelle og eksperimentelle
- Gjengi viktige metoder brukt i forskning, f.eks. observasjon, selvrapport, fysiologiske målinger og atferdsmål
- Gjengi utvalgte kvalitative metoder, spesielt intervju, feltobservasjon og tekstanalyse
- Beskrive styrker og begrensninger i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
- Kunne identifisere kjennetegn på kilders kvalitet, slik disse forstås i relevante faglige og profesjonelle sammenhenger.
- Gjøre rede for prinsipper for redelighet, integritet og god skikk i akademisk kildebruk og skriving, herunder ha kunnskap om plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.
Ferdigheter:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Anvende og drøfte ulike design og metoder som brukes for å innhente psykologisk kunnskap
- Beskrive og drøfte viktige feilkilder i forskning og hvordan de kan forebygges
- Kunne belyse holdbarheten i psykologiske studier og teorier
- Kunne vurdere sentrale studier og teorier ut fra deres forskningsmessige grunnlag
- Kunne finne, velge ut og få tilgang til faglige kilder, og anvende dem til å tilfredsstille ulike faglige informasjonsbehov.
Generell kompetanse:
Ved fullført emne skal kandidaten:
- Ha en bevisst forståelse av hvordan kvalitative og kvantitative tilnærminger kan integreres i design av en undersøkelse av psykologiske problemstillinger
- Kunne beskrive og drøfte hvordan kvalitative metoder kan supplere og berike kvantitative metoder, og vice versa
- Gjengi etiske problemstillinger ved psykologisk forskning
- Bruke ferdigheter og kunnskaper i kildebruk til å oppdatere egen fagkunnskap, belyse faglige problemer og delta i faglig diskurs.
Teaching methods
Undervisningen foregår både som fellesforelesninger og som seminarer.
Seminarene er lagt opp med oppgaver som skal løses i mindre grupper.
Informasjonskompetanse ivaretas gjennom en selvstudiumsmodul (iKomp) som støttes med aktiviteter i seminarene.
Studentene forventes å arbeide aktivt og jevnt gjennom hele semesteret, både individuelt og i selvstyrte kollokviegrupper. Dette er nødvendig for å maksimere utbyttet av undervisningen og for å oppnå emnets læringsutbytte.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 2 Timer | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Oppmøte | Approved – not approved | |
Informasjonskompetanse (iKomp) | Approved – not approved |