autumn 2025
PSY-1202 Psykologisk metodologi - 10 stp

Type of course

Emnet er forbehold studenter på profesjonsstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PSY-1102 Psykologisk metodologi 10 stp
PSY-1012 Psykologisk metodologi 10 stp
PSY-1022 Psykologisk metodologi 10 stp

Course content

Emnet er utformet for å gi en innføring i de viktigste begrepene i psykologisk metodologi. Emnet består av flere tematiske komponenter: Hoveddelene er kvantitativ metode og kvalitativ metode. i tillegg kommer de mindre komponentene psykologihistorie og informasjonskompetanse.

Objective of the course

Et sentralt kjennetegn ved moderne psykologi er at fagets teorier og forståelsesmodeller er forankret i en vitenskapelig tenkning og empirisk forskning. For å oppnå en solid og moderne, forskningsbasert forståelse av atferd og mentale prosesser, er det avgjørende å ha kunnskap og fortrolighet med psykologiens metodiske begreper og prinsipper, inkludert statistikk, forskningsintervjuer og ulike metoder for databehandling.

Dette emnet er derfor utviklet for å gi studenter i psykologi en grunnleggende innføring i de mest sentrale metodologiske konseptene og prinsipper som danner fundamentet for psykologisk forskning.

Hovedmålet med emnet er å introdusere studentene for disse begrepene og prinsippene, samtidig som det legges til rette for refleksjon og diskusjon om hvordan de anvendes i praksis.

Etter å ha fullført og bestått emnet, skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ved fullført emne skal kandidaten:

  • Beskrive den vitenskapsteoretiske forankring til kvantitativ og kvalitativ metode
  • Gjøre rede for sentrale trekk ved den historiske utviklingen av forskningsmetoder i psykologi
  • Forklare viktige vitenskapelige begreper, f.eks. måling, begrep, teori, validitet og reliabilitet
  • Gjenkjenne grunnleggende statistiske metoder inkludert beskrivende statistikk og slutningsstatistikk
  • Beskrive viktige design: Beskrivende, relasjonelle og eksperimentelle
  • Gjengi viktige metoder brukt i forskning, f.eks. observasjon, selvrapport, fysiologiske målinger og atferdsmål
  • Gjengi utvalgte kvalitative metoder, spesielt intervju, feltobservasjon og tekstanalyse
  • Beskrive styrker og begrensninger i kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
  • Kunne identifisere kjennetegn på kilders kvalitet, slik disse forstås i relevante faglige og profesjonelle sammenhenger.
  • Gjøre rede for prinsipper for redelighet, integritet og god skikk i akademisk kildebruk og skriving, herunder ha kunnskap om plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.

Ferdigheter:

Ved fullført emne skal kandidaten:

  • Anvende og drøfte ulike design og metoder som brukes for å innhente psykologisk kunnskap
  • Beskrive og drøfte viktige feilkilder i forskning og hvordan de kan forebygges
  • Kunne belyse holdbarheten i psykologiske studier og teorier
  • Kunne vurdere sentrale studier og teorier ut fra deres forskningsmessige grunnlag
  • Kunne finne, velge ut og få tilgang til faglige kilder, og anvende dem til å tilfredsstille ulike faglige informasjonsbehov.

Generell kompetanse:

Ved fullført emne skal kandidaten:

  • Ha en bevisst forståelse av hvordan kvalitative og kvantitative tilnærminger kan integreres i design av en undersøkelse av psykologiske problemstillinger
  • Kunne beskrive og drøfte hvordan kvalitative metoder kan supplere og berike kvantitative metoder, og vice versa
  • Gjengi etiske problemstillinger ved psykologisk forskning
  • Bruke ferdigheter og kunnskaper i kildebruk til å oppdatere egen fagkunnskap, belyse faglige problemer og delta i faglig diskurs.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen foregår både som fellesforelesninger og som seminarer.

Seminarene er lagt opp med oppgaver som skal løses i mindre grupper.

Informasjonskompetanse ivaretas gjennom en selvstudiumsmodul (iKomp) som støttes med aktiviteter i seminarene.

Studentene forventes å arbeide aktivt og jevnt gjennom hele semesteret, både individuelt og i selvstyrte kollokviegrupper. Dette er nødvendig for å maksimere utbyttet av undervisningen og for å oppnå emnets læringsutbytte.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 2 Timer Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Oppmøte Approved – not approved
Informasjonskompetanse (iKomp) Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Emnet omfatter følgende arbeidskrav som må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Det er obligatorisk oppmøte på seminarundervisningen, med et minimumskrav på 80 % deltakelse.

Arbeidskrav 2: Bestått iKomp-kurs.


Re-sit examination

Kontinuasjonseksamen tilbys kun hvis det arrangeres utsatt-eksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic