autumn
2016
PSY-3002 Kognitiv nevrovitenskap - 10 stp
Course content
Emnet gir en avansert fordypning i teorier, metoder og forskningsresultater innenfor kognitiv nevrovitenskap. De forskningstemaer som omhandles er persepsjon, oppmerksomhet, hukommelse og glemsel, tenkning og beslutningstaking, motoriske og eksekutive prosesser, samt evolusjon av kognitive prosesser. Emnet fokuserer både tradisjonell kognitiv metode og nevrovitenskapelige metoder med hjerneavbilding, hjerneskader og modeller. Ved siden av den faglige fordypningen gir emnet øvelse i å trekke konklusjoner og formidle forskningsresultater, som er overgripende læringsresultater for mastergradsprogrammet.Objective of the course
Etter gjennomført emne skal studenten være i stand til å
- Oppsummere de grunnleggende kognitive teoriene.
- Trekke konklusjoner fra emnets sentrale forskningstemaer og metoder.
- Drøfte noen alternative tolkninger av viktige kognitive forskningsfunn.
- Undersøke en kognitiv problemstilling ved hjelp av tradisjonelle kognitive eller moderne nevrovitenskapelige metoder.
- Formidle forskningsresultater fra primærkilder (artikler).
Teaching methods
Det gis til sammen 12 forelesninger (hver på to timer) fordelt på de ulike temaene som angitt i kursets timeplan. Forelesningene vil ta utgangspunkt i pensum, men de vil også introdusere studentene for andre perspektiver, beslektede temaer og utvalgte undersøkelser. Forelesningene bygger på aktiv deltakelse og diskusjon av teorigrunnlag og forskningsfremdrift innenfor kognitiv nevrovitenskap. I tillegg må studentene selvstendig forberede og fremføre en presentasjon av forskningsartikler på emnets presentasjonsseminar.Assessment
Eksamen er en hjemmeoppgave på ca 10 sider over oppgitt tema som annonseres ca 3 uker før innleveringsfristen. Hjemmeoppgaven vurderes etter karakterskale A-F. Ved karakteren F må ny innlevering avtales med emneansvarlig.
Arbeidskrav
En individuell presentasjon. Presentasjon av forskning på en kognitiv problemstilling. Studenten får tildelt en artikkel (i Classfronter) og skal ved hjelp av artikkel og pensumbøker lage en egen presentasjon (ca 10 minutter) av temaet for sine medstudenter. Presentasjonen gjøres på presentasjonsseminaret. Etter hver presentasjon blir det spørsmål og diskusjon i opp til 5 minutter. Både deltakelse i seminaret og bidrag med presentasjon kreves for godkjenning av arbeidskravet. Ved sykdom eller annen gyldig fraværsgrunn kan presentasjonen gis i forbindelse med forelesning.
Recommended reading/syllabus
Gazzaniga, M.S., Ivry, R.B., & Mangun, G.R. (2014). Cognitive Neuroscience: The biology of the mind (4 ed.). New York: W.W. Norton. Kapittel 3 - 9 + 12 (350 s).
Ward, J. (2015). The student's guide to Cognitive Neuroscience (3rd ed.). London: Psychology Press. Kapittel 1, 3-9, 14 (240 s.).
I tillegg opptil 100 sider annen tekst og artikler som gjøres tilgjengelig på Fronter.
Error rendering component