autumn 2025
SOK-1302 Spillteori og programmering - 7.5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som enkeltemne. Emnet går neste gang våren 2026

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SOK-2001 Strategisk atferd 7.5 stp

Course content

Emnet gir en innføring i strategisk atferd, med fokus på hvordan rasjonelle aktører tar beslutninger i samspill med andre. Spillteori er et verktøy for å undersøke hvordan aktører handler når deres suksess er avhengig av både egne valg, valgene til andre aktører og egenskapene til en gitt strategisk situasjon. Gjennom emnet lærer studentene å bruke både matematisk analyse og programmering for å forstå og løse spillteoretiske problemstillinger. Dette gir studentene verktøy til å modellere og analysere komplekse beslutningssituasjoner, med anvendelser innen økonomi, politikk og andre felt

Objective of the course

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har forståelse for sentrale begreper og teorier innen spillteori, inkludert strategiske spill, Nash-likevekt, dominans, blandede strategier og dynamiske spill
  • har bred kunnskap om hvordan spillteori kan benyttes for å analysere ulike valgsituasjoner
  • har bred kunnskap om sentrale løsningsbegreper i spillteorien
  • har bred kunnskap om grunnleggende teknikker i spillteoretisk analyse
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor spillteoretisk analyse
  • kjenner til spillteoriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har forståelse for hvordan spillteori kan implementeres og løses ved hjelp av programmering i Python

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende spillteoretiske modeller på praktiske og teoretiske problemstillinger, samt gjøre rede for sine valg. Dette inkluderer å forklare sentrale elementer i en spillteoretisk analyse, løse dynamiske og statiske spill på både ekstensiv og strategisk form, og forklare fremgangsmåten for å løse Nash-likevekter i både rene og blandede strategier. Videre kan studenten forklare hvordan ulik grad av informasjon påvirker likevekten.
  • formulere og løse strategiske og dynamiske spill både matematisk og gjennom programmering i Python.
  • utføre simuleringer og analyser for å teste ulike strategier og likevekter i spillteoretiske modeller, og kritisk vurdere bruken av ulike løsningsbegreper i ulike strategiske situasjoner.
  • anvende relevante verktøy, som grafiske illustrasjoner, matematisk analyse, og Python-programmering, for å analysere og forstå grunnleggende spillteoretiske problemstillinger.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har kunnskap om relevante problemstillinger innenfor spillteori, og hvordan disse kan anvendes i praksis.
  • kan kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter for å analysere komplekse beslutningssituasjoner.
  • kan presentere sentrale teori i faget, spillteoretiske problemstillinger og løsninger på disse både i grafisk, matematisk og via programmering
  • viser evne til kritisk tenkning og refleksjon rundt hvordan spillteori kan brukes til å forstå samspill mellom aktører i ulike kontekster.
  • er i stand til å formidle spillteoretiske konsepter og løsninger på en klar og forståelig måte, både skriftlig og muntlig, til ulike målgrupper.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid

Schedule


More info about the coursework requirements

Det vil være 2 arbeidskrav i emnet. Retningslinjer og tidsfrister for disse vil bli lagt ut på kursets canvas-side.

More info about the portfolio

Eksamen består av en mappe. Mappen består av flere skriftlige innleveringer. Innleveringsoppgavene må skrives individuelt.

Karakterskala A-E, stryk F 


More info about the oral exam

Muntlig eksamen teller 100%

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic