spring 2025
SOK-2030 Næringsøkonomi og konkurransestrategi - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SØ-105 Makroøkonomi 5 stp
SØ-103 Anvendt økonomi 5 stp
SØ-201 Samfunnsøkonomi mellomfagstillegg 10 stp
SØ-221 Samfunnsøkonomi fullt mellomfag 10 stp
BED-3014 Konkurransestrategi 10 stp

Course content

En grunnleggende forståelse av hvordan markeder og bransjer fungerer er viktig kunnskap både for bedrifter som skal utforme en strategi for å overleve og tjene penger i markedet, og for myndigheter som skal påse at markedene fungerer på en god måte sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg bedriftenes valg av strategi når de skal forholde seg til andre aktører: leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter.

Python brukes som verktøy i kurset


Objective of the course

KUNNSKAP

Kandidaten:

  • Har bred kunnskap om næringsøkonomiske teorier og hvordan dette kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter.
  • Har kunnskap om hvordan Python brukes i formell og anvendt næringsøkonomisk analyse.

FERDIGHETER

Kandidaten:

  • Kan anvende næringsøkonomiske modeller på grunnleggende praktiske og teoretiske problemstillinger, for eksempel:
    • Kan analysere konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, samt hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører.
    • Kan vurdere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse.
    • Kan redegjøre for hvordan ulike former for nærings- og konkurransepolitikk kan påvirke bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriften opererer under.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse innenfor næringsøkonomisk analyse og justere denne under veiledning.
  • Kan anvende relevante dataverktøy, som Python, til å lage grafisk illustrasjon og matematisk analyse for å analysere grunnleggende konkurransestrategiske problemstillinger.

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten:

  • Har generell kunnskap over feltet konkurransestrategi og kan bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjonen og konkurranseforholdene som bedriften står overfor.
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i en gruppe.
  • Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor næringsøkonomisk analyse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger, med fokus på problembasert læringsmetode. Studentene må påregne å delta i obligatorisk gruppearbeid.

Schedule

Examination

Examination: Date: Grade scale:
Mappevurdering 16.05.2025 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Muntlig presentasjon Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

For å få mappen vurdert må studenter bestå et arbeidskrav i form av en muntlig presentasjon

More info about the portfolio

Mappen består av to skriftlige oppgaver som besvares gjennom semesteret.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic